دومین رویداد ملی ایده‌پردازی، طراحی و ساخت نانوحسگر های زیستی تشخیص سریع

شبکه پیشران طراحی و ساخت حسگرهای تشخیص سریع با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری کشور، دومین رویداد ملی ایده پردازی و طراحی و ساخت نانوحسگر های زیستی تشخیص سریع و اولین مدرسه تخصصی تابستانه نانوبیوسنسور را برگزار می کند.

 شبکه پیشران طراحی و ساخت حسگرهای تشخیص سریع به عنوان اولین شبکه ملی نوآوری در حوزه فناوری‌های راهبردی با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری کشور، با هدف بومی‌سازی فناوری‌های راهبردی طراحی و ساخت سامانه‌های تشخیص سریع در کاربرد های مختلف پزشکی و غیر پزشکی، دومین رویداد ملی ایده پردازی و طراحی و ساخت نانوحسگرهای زیستی تشخیص سریع را شهریور ماه سال جاری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می کند.

دکتر ابوالفضل میرزاپور دبیر شبکه پیشران و رویداد ملی طراحی و ساخت نانوحسگرهای زیستی تشخیص سریع ضمن تاکید به ضرورت بومی‌سازی این فناوری در کشور و ظرفیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی گسترده دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در حوزه طراحی و ساخت نانوحسگرهای زیستی این رویداد ملی را بستری جهت هدفمندسازی و هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و دانش کشور به منظور توسعه فناوری و ارتقاء کارآفرینی در حوزه حسگرهای زیستی دانست و افزود: «علی‌رغم توانمندی‌های دانشی قابل توجه کشور در این حوزه متاسفانه بخش قابل توجهی از نیاز کشور در این حوزه از طریق واردات تامین می‌شود. در حالی که امکان دستیابی به این فناوری ها در داخل و با تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی وجود دارد.»

دبیر دومین رویداد ملی ایده پردازی و طراحی و ساخت نانوحسگر های زیستی تشخیص سریع مهمترین حوزه های موضوعی رویداد را طراحی و ساخت انواع حسگرهای تشخیص مستمر بیرون بدنی و درون بدنی، طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیصی LFA، طراحی و ساخت حسگرهای تشخیصی سریع پوشیدنی و طراحی و ساخت حسگرهای تشخیص سریع غیر متعارف اعلام کرد.

وی در ادامه مهمترین هدف این رویداد را راه‌اندازی شبکه‌ای از افراد خبره و متخصص در این حوزه دانشت که تا کنون پژوهش‌های قابل توجهی در این حوزه داشته‌اند. این  رویداد بستری برای هم افزایی و تمرکز این متخصصان بر مسائل کلیدی کشور در این بخش فراهم خواهد نمود.

در این رویداد ملی اساتید، دانشجویان، صاحبنظران و خبرگان علمی که در این حوزه فعالیت نموده و طی تحقیقات و پژوهش‌های خود به نمونه‌های آزمایشگاهی دست یافتند می توانند طرح های خود را تا تاریخ ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۹ از طریق سایت شبکه پیشران به آدرسwww.fast-diagnostic.ir به دبیرخانه رویداد ارسال نمایند.

طرح های دریافت شده برتر پس از ارزیابی علمی و تخصصی و هم چنین بررسی قابلیت های نوآورانه ضمن بهره مندی از جوایز نقدی و حمایت های معنوی شبکه می توانند طرح های خود را در روز رویداد که در شهریور ماه سال ۹۹ برگزار می‌شود و در حضور سرمایه گذاران، شتابدهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری ارائه دهند. لازم به توجه است که طرح های برگزیده ضمن دریافت گواهی تائید از حمایت های تجاری سازی شبکه بهره‌مند می شوند.

دبیر شبکه پیشران همچنین از راه اندازی اولین مدرسه تخصصی نانوبیوسنسور با حضور مدرسان تراز اول کشور در این حوزه خبر داد و افزود: «مدرسه تخصصی نانوبیوسنسور که به صورت سالانه برگزار می‌شود در نظر دارد با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی کشور در این حوزه سطح علمی و مهارتی دانشجویان و پژوهشگرانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، را افزایش دهد. آشنایی با مفاهیم پایه نانوبیوسنسور، آشنایی با روش های طراحی و ساخت نانوبیوسنسورهای تشخیص سریع بر پایه موبایل از جمله اصلی ترین واحد های درسی این مدرسه تخصصی است.»

وی ضمن تاکید بر برنامه ریزی بخش عملی و مهارتی در مدرسه  افزود: علاقه مندان برای ثبت نام در رویداد می توانند از طریق سایت www.fast-diagnostic.ir برای حضور در این مدرسه ثبت نام نمایند.