نقاط کوانتومی صنعت نمایشگر را متحول کرده‌ است

با تولید انبوه فیلم‌های حاوی نقاط کوانتومی توسط شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و نانوسیس (Nanosys)، ساخت نمایشگرهایی با کارایی بالا امکان‌پذیر شده و در حال حاضر نمایشگرهای جدیدی مجهز به این فناوری وارد بازار شده است.

صفحه‌های نمایشگر طی یک قرن گذشته تغییرات چشمگیری داشته است، ظهور LCD و OLEDها موجب بروز عصر جدیدی در فناوری نمایشگر شده است.

نقاط کوانتومی در پیشرفت و توسعه LCDها و OLEDها نقش بسیار مهمی دارند به طوری که موانع متعددی را در مسیر افزایش کیفیت و کارایی نمایشگرها برداشته است. این نقاط موجب افزایش روشنایی و وفاداری به رنگ در صفحه‌های نمایشگر شده است. نوآوری‌های اخیر در نقاط کوانتومی پیشرفت زیادی داشته و انتظار می‌رود که این نقاط به یک استاندارد در صنعت نمایشگر تبدیل شود.

در حالی که پیشرفت‌های فناورانه نمایشگر LCD و OLED برخی مشکلات را رفع کرده، اما هنوز مسائلی باقی است. برای مثال، این نمایشگرها کارآمد نبوده و رنگ و روشنایی RGB هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارند.

راهکار چیست؟

اختلاف رنگ و وضوح روشنایی نمایشگر LCD و OLEDهای استاندارد ناشی از فقدان وجود فسفر تبدیل‌کننده رنگ با کارایی بالا است که باید فوتون‌هایی با طیف باریک منتشر ‌کند. هر قدر طیف نشر باریک‌تر باشد، رنگ خالص‌تر تولید می‌شود.

با در نظر داشتن این مفهوم، شرکت‌هایی نظیر نانوسیس و سامسونگ فیلم‌های بهبود یافته با نقاط کوانتومی (QDEF) را ارائه کردند که به‌عنوان یک مولفه تقویت‌کننده در نمایشگر LCD استفاده می‌شود. اولین نسل از این فیلم‌های حاوی نقاط کوانتومی با استفاده از کادمیم سلنید و فسفات ایندیم تولید شد که رنگ سبز تولید می‌کنند و طیفی بین ۲۵ تا ۳۰ و ۳۵ تا ۴۰ نانومتر داشتند. در نتیجه، صفحه‌های نمایش، دارای پوشش گسترده‌ای از رنگ شدند و میلیون‌ها رنگ جدید به آن اضافه شد.

نوآوری در فناوری‌ نقاط کوانتومی مسیر تازه‌ای برای تولید نسل جدیدی از نقاط کوانتومی سبز باز کرده است که با استفاده از موادی موسوم به پروسکیت‌ها تولید می‌شوند.

نقاط کوانتومی پروسکیتی نسبت به نقاط کوانتومی پیشین برتری دارند؛ این دسته، از انتشار باریک‌تر برخوردار بوده و نشر فوتون‌ با کارایی ۱۰۰ درصد انجام می‌شود. همچنین بدون این که کیفیت آن‌ها دچارخدشه‌ای شود می‌توان آن‌ها را به تولید انبوه رساند.