حفاظت از ایمپلنت‌های داخل بدن با پوشش‌های لایه‌نازک

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه لایه‌نشانی اتمی نشان داده است که با استفاده از تجهیزات و فناوری این شرکت می‌توان پروتزها و ایمپلنت‌های پزشکی که درون بدن در معرض نفوذ یون‌های خورنده هستند را محافظت کرد.

شرکت پیکوسان (Picosun) اعلام کرد که نتایج جالب توجهی در کپسوله‌کردن دولایه‌های آلی از جنس فلز برای استفاده در بخش پروتزهای نانو و زیست‌الکترونیک به‌دست آورده است. نتایج بررسی‌های این شرکت نشان می‌دهد که نانولمینت‌های این شرکت به روش لایه‌نشانی اتمی به‌دست آمده است و می‌تواند در محیط آبی در برابر خوردگی مقاومت کرده و سدی جادویی ایجاد نماید.

این نتایج برای کاربردهای پزشکی لایه‌نشانی اتمی و ایمپلنت اهمیت زیادی دارد، جایی که اجزای فلزی و میکروالکترونیک حساس باید در برابر خوردگی ناشی از مایعات بدن محافظت شوند.

پیکوسان نشان داده است که نانولمینیت‌های لایه‌نشانی شده اتمی به‌طور کامل مانع از انتشار یون‌های پتاسیم، سدیم، کلر و فسفات می‌شوند که شناخته‌ شده‌ترین گونه‌های خورنده در محیط آبی هستند. این آزمایش‌ها به مدت دو ماه در محلول بافر پی‌بی‌اس و در دمای ۸۷ درجه سانتی‌گراد مورد آزمایش قرار گرفته است.

بسیاری از مواد مورداستفاده توسط پیکوسان غیرسمی بوده و برای بافت بدن انسان ایمن هستند که انعطاف‌پذیری خوبی برای طراحی محفظه‌های نانولمینیت دارند.

برای محافظت از الکترودهای فلزی (پلاتین) ابتدا پوشش اکسید هافمیم با روش لایه‌نشانی اتمی روی سطح قرار داده می‌شود و روی آن یک پوشش سدی قرار می‌گیرد و در ادامه یک لایه پلیمر آلی زیست‌سازگار روی سطح ایجاد می‌شود.

ماحصل این لایه‌ها، محصولی است که نفوذ در آن امکان‌پذیر نبوده و پایداری بالایی دارد. اکسید هافمیم چسبندگی خوبی داشته و موجب سیل شدن (آبندی) محصول می‌شود. این شرکت برای اثبات عملکرد این محصول، آن را به مدت ۴۵۰ روز در دمای اتاق در محلول PBS قرار داده است.

نتایج هر دو آزمایش نشان می‌دهد که پتانسیل‌های بسیاری در این فناوری لایه‌نشانی وجود دارد و از این فناوری می‌توان به‌عنوان رهیافتی کاملا جدید برای غلبه بر چالش‌های حوزه پزشکی استفاده کرد.

روند کوچک‌تر شدن محصولات و ادغام آن‌ها با ادوات میکروالکترونیک در بخش ایمپلنت‌های پزشکی نیز وجود دارد که موجب پیچیده‌تر شدن محصولات می‌شود که با این کار، روش‌های سنتی محافظت و کپسوله‌کردن پاسخگوی نیاز صنعت نیست و باید به سوی استفاده از فناوری‌های نوین گام برداشت.