انتشار هفتمین استاندارد بین‌المللی با مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری نانو

هفتمین استاندارد بین‌المللی با مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری نانو با موضوع بسته‌بندی‌های غذایی پلیمری منتشر شد.

استاندارد بین‌المللی تدوین شده به مسئولیت ایران در زمینه بسته‌بندی‌های غذایی پلیمری با عنوان «فناوری نانو – فیلم‌های نانوکامپوزیتی پلیمری برای بسته‌بندی غذایی با خواص نفوذناپذیری – تعیین مشخصه‌ها و روش‌های اندازه‌گیری» منتشر شد. این استاندارد به عنوان هفتمین استاندارد بین‌المللی تدوین شده به مسئولیت ایران در حوزه فناوری نانو، نتیجه ۴ سال تلاش مستمر گروه کاری تشکیل شده زیر نظر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است.

این استاندارد با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و  کمک یک شرکت تولیدکننده بسته‌بندی‌های غذایی نانوکامپوزیتی، در سال ۱۳۹۵ به سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد شد. پس از تایید و تصویب پیشنهاد ایران از سوی کشورهای عضو کمیته فنی استاندارد فناوری نانو ایزو، مطالعات مختلف و گسترده‌ای انجام و جلسات متعدد کارشناسی با متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد. این جلسات هم به صورت حضوری و هم از طریق وب، با هدف اقناع متخصصان بین‌المللی به‌عنوان نمایندگان کشورهای عضو ایزو تشکیل می‌شد. سرانجام این استاندارد در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ منتشر و در سایت رسمی سازمان بین‌المللی استاندارد (www.iso.org) در معرض استفاده قرار گرفت.

استاندارد بین‌المللی مورد نظر، به ویژگی‌های نفوذناپذیری در فیلم‌های پلیمری نانوکامپوزیتی می‌پردازد که به منظور بهبود بسته‌بندی‌های غذایی اندازه‌گیری می‌شود. ویژگی نفوذناپذیری شامل انتقال بخار آب و گاز (اکسیژن) و گذردهی نور مرئی و ماورای بنفش می‌شود. این استاندارد همچنین روش‌های اندازه‌گیری مرتبط را توصیف می‌کند.

بسته‌بندی‌های غذایی مبتنی بر فناوری نانو به دلیل ویژگی‌های بهبود یافته آن‌ها از قبیل افزایش ماندگاری مواد غذایی و در نتیجه کاهش ضایعات و دورریز آن‌ها بازار رو به رشدی پیدا کرده‌اند که مزیت اصلی این نوع بسته‌بندی‌های مواد غذایی، طولانی شدن عمر قفسه‌ای مواد غذایی از طریق بهبود خواص است.

حضور نانوذرات در بستر پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌آمید و پلی‌استر در این بسته‌بندی‌ها می‌تواند ویژگی‌های مختلفی را در فیلم‌های پلیمری از قبیل: خواص نفوذناپذیری در برابر گاز و بخار آب، گذردهی نور مرئی و ماورای بنفش، خواص حرارتی و استحکام مکانیکی بهبود دهد.

اساس تدوین استانداردهای بین‌المللی در سازمان ایزو، اجماع جهانی توسط کشورهای عضو است. کشورهای عضو کمیته‌های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می‌کنند. تدوین استانداردهای بین‌المللی معمولا ۳ تا ۴ سال زمان می‌برند. در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو ایزو، ۳۶ کشور عضو اصلی و  ۱۸ کشور عضو ناظر هستند.