استفاده از دستگاه رامان ایرانی در مراکز پژوهشی داخل کشور

دانشگاه تهران، دانشگاه شهید چمران اهواز و مرکز ملی اقیانوس‌شناسی از جمله مراکزی هستند که سال گذشته دستگاه رامان شرکت دانش‌بنیان تکفام‌سازان طیف نور (تکسان) را خریداری کرده‌اند.

سید حسن توسلی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «سال گذشته برای خرید ۶ دستگاه میکروسکوپ رامان سفارش دریافت کردیم که بخشی از این سفارش‌ها تحویل داده شده و بخشی نیز در حال آماده‌سازی است. در سال ۹۸ فروش نسبتا خوبی داشتیم یکی از دلایل آن استفاده از یک تیم فروش بود که موفق به معرفی این محصول به جامعه علمی کشور شد.»

مدیرعامل شرکت تکفام‌سازان طیف نور ضمن تاکید بر کارنامه قابل قبول این میکروسکوپ در سال گذشته، از برنامه‌های این شرکت برای صادرات خبر داد و گفت: «در ترکیه و انگلستان دفاتری برای معرفی این محصول ایجاد کرده‌ایم، اما در کل فرایند فروش تجهیزات هایتک در اروپا و امریکا که بازار رقابتی دارند، کار دشواری بوده و نیازمند برندسازی است که این کار نیز زمان‌زبر بوده و نیازمند فعالیت‌های مستمر تبلیغاتی است. ما از نظر فنی مشکلی برای فروش این محصول در بازارهای بین‌المللی نداریم و از نظر کیفیت این دستگاه در سطح تجهیزات مورداستفاده در جهان است. در کشورهای همسایه نیز فعالیت‌هایی داشتیم، اواخر زمستان سال گذشته با یک مشتری عراقی رایزنی‌هایی آغاز شد اما به دلیل شیوع کرونا نیمه‌کار ماند.»

دکتر توسلی توسعه را جزء جدایی‌ناپذیر از فرایند فروش می‌داند به طوری که به اعتقاد وی باید محصولات هر ساله تغییرات و بهبودهایی را تجربه کنند تا برای خریداران مطلوب باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده لیزر و پلاسمادانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: «تاکنون بیش از ۳۰۰ مقاله با استفاده از این دستگاه در مجلات معتبر به چاپ رسیده است، البته تعداد واقعی مقالات خیلی بیشتر است چرا که برخی محققان که از این دستگاه استفاده کرده‌اند، در مقالات اسم دستگاه را قید نکرده‌اند و شناسایی این مقالات امکان‌پذیر نیست.»

مدیرعامل تکفام‌سازان طیف نور آزادسازی قیمت‌گذاری محصولات دانش‌بنیان را گام موثری در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌داند که امیدوار است این امر در آینده تحقق پیدا کند. چرا که محدودیت قیمت‌گذاری محصولات دانش‌بنیان موجب آسیب‌زدن به این کسب‌وکارها می‌شود.

شرکت دانش‌بنیان تکسان در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ و با هدف طراحی و تولید دستگاه های پیشرفته اپتیکی و طیف‌سنجی نوری تأسیس شد و در حال حاضر با کمک نیروی انسانی متخصص متشکل از اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی موفق به ساخت تجهیزاتی نظیر طیف‌سنج نوری، رامان پورتابل شده است.