لاستیک نانویی، ویژه موتورهای برقی ساخته شد

بعد از تولید تایرهای حاوی نانومواد برای استفاده در خودروها و دوچرخه‌ها، به تازگی تایر ویژه موتورهای برقی نیز ساخته شده است که مصرف باتری را کاهش داده و در برابر پنچر شدن نیز مقاومت بالایی دارند.

شرکت ویتوریا (Vittoria) می‌گوید، یک دوچرخه الکتریکی (موتورهای برقی) برای این که گشتاور بالایی داشته باشد، باید از تایرهای ویژه‌ای استفاده کند تا میزان مقاومت در برابر چرخش در تایر کاهش یابد.

ویتوریا که متخصص تولید تایر است، برای اولین بار، تایر ویژه موتورهای برقی را تولید و به بازار عرضه کرده است. به ادعای این شرکت، استفاده از این تایرها می‌تواند عمر باتری موتور برقی را افزایش دهد.

این شرکت اعلام کرده که در ساخت این تایرها از گرافن استفاده کرده است تا مقاومت در برابر چرخش را کاهش دهد؛ همچنین ویتوریا مدعی است که این تایرهای گرافنی در برابر پنچر شدن بالاترین مقاومت را از خود نشان می‌دهند.

ویتوریا ۵ مدل تایر برای موتورهای برقی تولید کرده است. به نظر می‌رسد موضوع صرفه‌جویی در باتری یکی از مسائل مهم در موتورهای برقی است. شرکت ویتوریا می‌گوید توان بیشتر یک موتور برقی مستلزم داشتن تایری است که آج‌های آن به سادگی فرسوده نشوند. استفاده از گرافن در این تایرها موجب شده تا این امر تحقق یابد. دلیل این امر، فناوری چهار لایه‌ای است که در تولید تایر استفاده می‌شود که موجب می‌شود تا استحکام و انعطاف‌پذیری برجستگی‌های تایر افزایش یابد. این به نوبه خود به معنای آن است که تایر بهتر می‌تواند در برابر شتاب‌های سریع مقاومت کند و آج تایر دوام بالاتری داشته باشد. در نتیجهٔ استفاده از این نوع تایرها، مصرف باتری کاهش می‌یابد.

البته شرکت ویتوریا عدد و رقم خاصی برای افزایش طول عمر باتری گزارش نکرده است اما آنچه که مشخص است استفاده از گرافن موجب کاهش مقاومت چرخشی تایر می‌شود و گرافن عامل اصلی در بهبود عملکرد تایر است.

پیش از این گرافن در بسیاری از تایرهای اتومبیل‌ها استفاده شده بود اما این اولین باری است که از گرافن در تولید تایرهای موتورهای برقی استفاده می‌شود.

ویتوریا معتقد است که استفاده از این تایرهای نانویی نه تنها مصرف باتری را کم می‌کند بلکه مقاومت در برابر پنچر شدن را نیز افزایش می‌دهد.

ویتوریا شرکت ایتالیایی است که در حوزه گرافن فعالیت دارد. این شرکت، یکی از تولیدکنندگان بین‌المللی لاستیک است که در حال حاضر روی استفاده از گرافن در محصولات خود کار می‌کند. ویتوریا لاستیک‌هایی حاوی مواد کامپوزیتی گرافنی تولید کرده است. نسل اول این لاستیک‌ها با همکاری شرکت دایرکتا پلاس تولید شده است، در حال حاضر نسل دوم این لاستیک‌ها با گرافن پرپتوس تولید می‌شود.