یک شرکت چینی: واکسن ضدکرونا در مرحله سوم آزمون بالینی

کانسینو بیولوژیک در چین با همکاری شرکت پرسیشن نانوسیستم در کانادا، در حال توسعه واکسن ضدکرونا هستند. این واکسن در مرحله سوم کارآزمایی بالینی است.

یک شرکت چینی واکسن ضدکرونا را به مرحله سوم آزمون بالینی رسانده است. کانسینو بیولوژیک (CanSino Biologics) یکی از شرکت‌های زیست‌فناوری در چین است که روی توسعه واکسن ضدویروس SARS-CoV-2 کار می‌کند.

کانسینو بیولوژیک در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد، این شرکت توسط چهار دانشمندی که در شرکت‌های داروسازی کانادایی کار می‌کردند راه‌اندازی شد. این شرکت موفق به توسعه واکسنی برای مقابله با ویروس ابولا شده است و بعد از آن ۱۶ واکسن دیگر برای مقابله با ۱۳ نوع بیماری عفونی از جمله کووید ۱۹ توسعه داده است.

در ماه می سال جاری، کانسینو بیولوژیک اولین شرکتی بود که نتایج کارآزمایی بالینی روی انسان را منتشر کرد تا شرکت‌های دیگر نتایج آن را بررسی کنند.

وانگ رویزه، یکی از تحلیل‌گران دارویی در شرکت سرمایه‌گذار کپیتال سکیوریتیز می‌گوید:«این شرکت سزاوار دریافت اعتبار است چرا که با سرعت جالب توجهی مراحل ساخت واکسن را به پیش می‌برد به طوری که از آزمون‌های پیش‌بالینی به سرعت به مرحله تست‌های انسانی رسیده است.»

در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ضدکرونا، ۱۰۸ شرکت‌کننده حضور داشتند که پاسخ آنتی‌بادی و سلول‌های T در آن‌ها مثبت بود. وی چن از محققان موسسه زیست‌فناوری پکن می‌گوید: «این نتایج نشان‌دهنده یک نقطه عطف مهم است. این کارآزمایی نشان می‌دهد که یک دوز از واکسن Ad5-nCoV می‌تواند آنتی‌بادی ضدکرونا و سلول‌های T را در مدت ۱۴ روز ایجاد کند. این واکسن گزینه مناسب برای تحقیقات بیشتر است.»

فاز دوم آزمون بالینی در ووهان انجام شده است و در این آزمایش‌ها دوزهای کم و میانه از واکسن، مورداستفاده قرار گرفته است.

این شرکت در حال همکاری با شرکت پرسیشن نانوسیستم است، شرکتی کانادایی که روی توسعه واکسن‌های حاوی نانوذرات لیپیدی mRNA کار می‌کند.

با توجه به ارتباطی که با انجمن تحقیقات ملی کانادا شکل گرفته، این شرکت می‌تواند در صورت تصویب مجوز برای استفاده در موارد اضطراری، این واکسن را در کانادا تولید کند.