تولید تجاری و ارزان‌قیمت اگزوزم‌های مصنوعی

روش پتنت شده‌ای برای تولید اگزوزم‌های مصنوعی ارائه شده است که در آن به سادگی و قیمت پایین اگزوزم‌های مصنوعی برای تولید محموله‌های دارویی تولید می‌شوند.

دو شرکت اورجنیزیز (Orgenesis) و اکسلابیو (ExcellaBio) اعلام کردند که موفق به دستیابی به فناوری تولید Bioxomes شده‌اند. بیواگزوزم‌ها در واقع وزیکول‌های خارج سلولی/ اگزوزم‌های مصنوعی اختصاصی هستند که کاربردهای وسیعی دارند.

فرایند تولید این ساختارها به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است؛ در این فرایند، امکان تولید ساختارهایی با توانایی حمل محموله‌های سلولی مشابه با اگزوزم‌های طبیعی وجود دارد، ساختارهایی که از نظر ابعاد یکنواخت بوده و فرایند تولید آن‌ها مقیاس‌پذیر است.

اورجنیزیز یک شرکت پیشگام در حوزه زیست‌فناوری است که متعهد به کاهش هزینه‌ها و تسریع فرایندهای رهایش و انتقال مواد دارویی و ژن‌درمانی است.

اگزوزم‌ یا وزیکول خارج سلولی، وزیکول‌های کوچکی هستند که RNA، DNA و پروتئین‌ها را به سلول‌های دیگر منتقل می‌کنند و در نتیجه، عملکرد سلو‌ل‌های هدف را تغییر می‌دهند. اعتقاد بر این است که اگزوزم‌ها مزیت‌های درمانی را برای سلول‌ها به ارمغان می‌آورند بدون اینکه خطر یا دشواری‌های تجویز کل سلولی را برای بیمار به همراه داشته باشند.

دو شرکت اورجنیزیز و اکسلابیو اقدام به توسعه بیواگزوزم کردند که در واقع اگزوزم‌های مصنوعی هستند. پیش از این برای تولید اگزوزم‌های مصنوعی باید از روش‌هایی نظیر اولتراسانتریفیوژ یا اولترافیلتراسیون استفاده می‌شد که هر دو روش بسیار پیچیده و پرهزینه هستند.

بیواگزوزم‌ها از طریق یک روش پتنت شده تولید می‌شوند که در آن نانوذرات غشایی از محیط کشت سلول یا منابع مختلف دیگر جدا می‌شوند. روش ارائه شده توسط این دو شرکت از تکرارپذیری و یکنواختی ابعاد برخوردار است.

این بیواگزوزم‌ها توانایی ادغام با غشا سلولی و تحویل محموله داخل سلولی را مشابه با اگزوزم‌های طبیعی دارند. بیواگزوزم‌ها را می‌توان به‌طور موثر از محیط‌های مختلف کشت سلولی به‌دست آورد.

ورد کاپلان، مدیرعامل شرکت اورجنیزیز می‌گوید: «اورجنیزیز و اکسلابیو در توسعه این فرایند جدید به یک دستاورد جالب توجه رسیدند. با این روش می‌توان تنها در چند مرحله و با بازدهی بالا محصول موردنظر را تولید کرد.»

اورجنیزیز یکی از شرکت‌های پیشگام در حوزه زیست‌فناوری است که با استفاده از بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به دنبال ارائه محصولاتی است که در بخش درمانی به بیماران کمک کند.