چالش نوآوری؛ کاهش آب‌شویی و هدررفت کود اوره در مصارف کشاورزی

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چالش نوآوری «کاهش آب شویی و هدررفت کود اوره در مصارف کشاورزی» را برگزار می‌کند. شرکت‌کنندگان تا تاریخ ۱۲ مردادماه ۹۹ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری، با هدف توسعه راه‌کارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (ichallenge.ir) کرده است. این چالش به‌دنبال توسعه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت کاهش آب‌شویی و هدررفت کود اوره است که قابل استفاده در مصارف کشاورزی باشد.

جمعیت روبه‌رشد جهان، یافتن راه‌حل‌های نوآورانه را در صنعت کشاورزی، اجتناب‌ناپذیر کرده است. کود اوره یکی از پرکاربردترین کودهایی است که در بهره‌وری کشاورزی تاثیرگذار است. در نتیجه هرگونه راه‌حل نوآورانه برای ارتقای بازدهی آن‌ها، منافع بسیاری به دنبال دارد.نیتروژن منبع مهم و ضروری برای رشد گیاه است؛ کود اوره (Fertilizer Urea) یا کاربامید (Carbamide) با فرمول شیمیایی CO(NH2)2 یکی از کودهای نیتروژن‌دار پرکاربرد است که ۴۶% نیتروژن دارد. این کود از واکنش بین آمونیاک مایع و دی‌اکسیدکربن در فشار بالا تولید می‌شود. فراورده این واکنش بلورهای سفیدرنگی است که می‌توان آن را به صورت جامد یا مایع (مخلوط با آب) مستقیماً به خاک افزود یا روی گیاهان اسپری کرد. این ترکیب یکی از پرمصرف‌ترین اجزای کودهای نیتروژن‌دار در جهان است. بیشترین کاربرد کاربامید در صنعت کشاورزی به عنوان افزودنی خوراک حیوان و کود است. امروزه قاره آسیا به دلیل داشتن سطح وسیع مزارع برنج یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های این محصول به‌شمار می‌آید. مشکل اصلی در استفاده از این کودها هدررفت آن به دلایل مختلفی چون آبشویی، نیتریفیکاسیون، تصعید و… است؛ اما در این بین مهم‌ترین عامل هدررفت، آب‌شویی ناشی از آبیاری خاک و بارش باران به ویژه در مناطق پربارش است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری ایران، شرکت‌کنندگان تا تاریخ ۱۲ مردادماه ۹۹ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. پس از اتمام مهلت دریافت طرح‌ها و غربال اولیه آن‌ها، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت. برگزیدگان مرحله نخست، حدود سه ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه‌ای آزمایشگاهی از طرح خود را مطابق با ملاحظات فنی چالش بسازند. در این مرحله شرکت‌کنندگان به‌صورت گام‌به‌گام، پیشرفت طرح خود را گزارش می‌دهند و بر اساس آن، از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی تا سقف ۷ میلیون تومان بهره‌مند می‌شوند. شرکت‌کننده‌ای که بهترین نتیجه را در ارزیابی‌های فنی و اقتصادی به دست آورد ضمن دریافت جایزه ۳۰ میلیون تومانی، می‌تواند از سایر حمایت‌های تجاری‌سازی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بهره‌مند شود.علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی ichallenge.ir مراجعه کنند.