برچسب حاوی نانوذرات برای مقابله با عفونت

دکتر احسان نظرزاده زارع عضو هیئت‌علمی دانشگاه دامغان، با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای ایتالیا، هنک کنگ، چین و امریکا با انتشار یک مقاله مروری به بررسی برچسب‌های میکروسوزنی ضدمیکروبی مبتنی بر پلیمرهای زیست سازگار و نانوذرات فلزی جهت کاربرد برای درمان عفونت‌های پوستی پرداختند.

درمان عفونت‌های پوستی ناشی از باکتری‌ها و قارچ‌ها بصورت موضعی و با روش‌های معمول در بیماران دیابتی، سرطانی و مبتلایان به ایدز به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی مشکل می‌باشد. ظهور برچسب‌های میکرونیدلی ضدمیکربی مبتنی بر پلیمرهای زیست سازگار و نانوذرات فلزی یک وسیله پزشکی امیدوارکننده برای انتقال داروهای مختلف ضدباکتری و ضدقارچ است.

از برچسب‌های میکرونیدلی به عنوان دستگاه انتقال پوستی در کاربردهای آرایشی و پزشکی استفاده می شود. آن‌ها با تحویل هدفمند مواد بارگزاری شده در خود به لایه پوستی، به عنوان گزینه‌های بدون درد برای تزریق داخل جلدی داروها و مولکول‌های فعال زیستی معرفی شده‌اند.

در این مقاله مروری، آناتومی پوست و موانع آن به همراه عفونت پوستی موردبحث قرار گرفته است. راه‌کارهای بالقوه برای طراحی برچسب‌های میکرونیدلی ضدمیکربی با درمان هدفمند از پلیمرها و دیگر نانوذرات بیان شده است. مکانیسم عملکرد این نوع برچسب‌های میکرونیدلی هوشمند با مثال هایی آزمایشگاهی و بالینی موردبررسی قرار گرفته است. در قسمت پایانی این مقاله به بررسی زیست حسگرهای برپایه برچسب‌های میکرونیدلی ضدمیکربی با گزینش‌پذیری نسبت به گونه‌های میکروبی خاص موردبحث قرار گرفته است و چشم‌اندازهای پیش رو برای این زمینه کاربردی جهت افزایش ارتباط مواد پلیمری ضدمیکربی در کاربردهای پزشکی مورد‌بررسی قرار گرفته است تا زمینه‌ای برای تحقیقات آینده فراهم شود.

این مقاله نتیجه همکاری دکتر احسان نظرزاده زارع عضو هیئت‌علمی دانشگاه دامغان، با دکتر رضوان جمال‌الدین و پروفسور رافائل ویچیون از موسسه تحقیقات ملی ایتالیا، دکتر سینتیا ییو از دانشگاه هنک کنگ، پروفسور لینا نیو از دانشگاه علوم پزشکی چین، پروفسور ژن گو و دکترکوژان چن از دانشگاه کالیفرنیا امریکا، پروفسور فرانکلین تای از دانشگاه اگوستا امریکا و دکتر پویان مکوندی از دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است که در نشریه Advanced Materials یکی از معتبرترین مجلات انتشارات وایلی، با ضریب تاثیر ۲۵/۸۹ منتشر شده است.

برای مشاهده جزئیات این پژوهش، لینک مقاله را کلیک نمایید.