تولید ماسک حاوی گرافن برای مقابله با کرونا

یک شرکت بریتانیایی ماسک حاوی گرافن برای مقابله با ویروس کرونا تولید کرده است. این ماسک قابل شستشو و استفاده مجدد است.

گرافن ماده شگفت‌انگیزی است که می‌تواند برای مقابله با بیماری کرونا استفاده شود. شرکت بریتانایی دایرکتا پلاس (Directa Plus) در حال استفاده از گرافن برای تولید ماسک است تا مانع از گسترش بیماری کرونا شود.

با مشخص شدن خطرات ویروس کووید ۱۹، شرکت دایرکتا پلاس شروع به توسعه فناوری برای تولید ماسک‌های حاوی گرافن کرد تا از این ماده برای تقویت تجهیزات محافظت شخصی استفاده کند.

در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است که: «این شرکت تلاش دارد تا منابع خود را روی تحقیق و توسعه و همچنین فناوری‌های پیشرفته متمرکز کند.»

ماسک‌های شرکت دایرکتا پلاس برای استفاده در محیط کار و همچنین فضاهای مختلف طراحی و ساخته شده‌ ست. این شرکت می‌گوید که ماسک حاوی گرافن، مزایای زیادی برای مصرف‌کننده دارد؛ کسانی که به دنبال محافظت خود در برابر ویروس کووید ۱۹ هستند. البته کاربرد این ماسک تنها برای مقابله با کرونا نیست بلکه برای انواع مختلف عوامل بیماری‌زا قابل استفاده است.

دلیل عملکرد گرافن در طبیعت باکتریواستاتیکی آن است که به جلوگیری از رشد باکتری کمک می‌کند. همچنین این نوع ماسک‌ها دارای سطح فیلتراسیون بالایی بوده و عملکرد تنفسی را بهبود می‌دهند که با این کار تنفس، راحت‌تر و ساده‌تر انجام می‌شود.

در این میان شرکت دایرکتا پلاس می‌داند که مردم علاوه‌بر ویروس کرونا دغدغه‌های دیگری نیز دارند و تلاش می‌کند که این دغدغه‌ها را نیز رفع کند. برای مثال، ماسک‌های گرافنی این شرکت قابل شستشو هستند که این به معنای وجود امکان استفاده مجدد از ماسک است؛ بنابراین، این ماسک‌ها نسبت به ماسک‌های یک‌بارمصرف، زیست‌سازگارتر هستند.

اما چرا گرافن برای تولید ماسک ضدکرونا مناسب است؟ پاسخ این سوال چندان شفاف نیست اما احتمالا به یکی از این عوامل مربوط می‌شود. گرافن لبه‌های تیزی دارد که این لبه‌ها ممکن است به دیواره سلولی باکتری و ویروس آسیب‌ بزند. گرافن می‌تواند استرس اکسیداتیو به ویروس اعمال کند و یا با الکترون‌های شتاب یافته ویروس را نابود کند.