با حمایت ۱٫۶ میلیارد دلاری شاید تا زمستان واکسن ضدکرونا تولید شود

دولت آمریکا ۱٫۶ میلیارد دلار حمایت مالی برای کمک به شرکت توسعه‌دهنده نانوواکسن ضدکرونا در نظر گرفته است و امیدوار به تولید انبوه ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن تا پایان سال جاری میلادی است.

شرکت نوواواکس (Novavax) برای تولید واکسن کووید ۱۹ از طریق پیشگامی OWS دولت آمریکا موفق به دریافت بودجه‌ ۱٫۶ میلیارد دلاری شد.

این حمایت مالی قرار است برای پشتیبانی از فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ضدکرونای این شرکت صرف شود. هدف نهایی، تولید و تحویل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در اواخر سال ۲۰۲۰ است.

این واکسن که به NVX-CoV2373 شهرت داشته و حاوی نانوذرات است، در حال حاضر، مرحله اول و دوم کارآزمایی بالینی را در استرالیا طی می‌کند که این کار با پشتیبانی CEPI انجام می‌شود.

این رقم بیشترین حمایت مالی است که دولت آمریکا از تولید واکسن کرده است، پیش از این، حمایت مالی ۱٫۲ میلیارد دلاری از واکسن AZD1222 شرکت آسترازنکا در میانه‌های ماه می انجام شده بود.

البته این که هنوز توسعه واکسن ضدکرونای شرکت نوواواکس در فاز دوم کارآزمایی بالینی است و این که این شرکت هیچ تجربه‌ای از تولید و توزیع انبوه واکسن ندارد، حاکی از آن است که تعیین هدف ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در اواخر سال ۲۰۲۰ بسیار جاه‌طلبانه است.

شرکت نوواواکس هیچ محصولی در بازار ندارد اما یک فناوری بسیار امیدوارکننده دارد، بنابراین مجبور است که خیلی سریع ظرفیت‌های تولید خود را افزایش داده و با دیگر تولیدکنندگان همکاری کند.

نوواواکس به تازگی یک کارخانه تولید واکسن را در جمهوری چک خریداری کرده است اما این حمایت مالی برای تولید واکسن و تحویل آن به آمریکا اعطاء شده‌است.

با توجه به شیوع کرونا و نیاز دولت آمریکا برای واکسن، شرکت‌های مختلفی برای تولید واکسن با هم رقابت دارند اما احتمالا بسیاری از گزینه‌های احتمالی برای تولید واکسن در مطالعات بالینی موفق نباشند.

نوواواکس واکسنی به نام NVX-CoV2373 را برای مقابله با آنفولانزای فصلی در درست توسعه دارد که از نانوذرات نوترکیبی حاوی مواد گیاهی در آن استفاده شده است. این واکسن برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال است. نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن امیدوارکننده بوده است.