راهبردی برای تولید واکسن: حمل نانوذرات توسط سلول‌های قرمز خون

محققان از سلول‌های خونی برای انتقال نانوذرات به طحال استفاده کردند که این کار موجب تحریک سیستم ایمنی بدن شده و پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی موسسه وایس هاروارد نشان دادند که از عملکرد ذاتی سلول‌های قرمز خون می‌توان برای انتقال آنتی‌ژن‌ها به سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. در واقع این سلول‌ها به‌صورت پلتفورمی برای تولید واکسن به کار گرفته خواهند شد. سلول‌های قرمز خون با انتقال این آنتی‌ژن‌ها موجب تحریک سیستم ایمنی و ایجاد پاسخ ایمنی در آن می‌شوند.

آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این فناوری، که به روش هدف‌گیری سیستم ایمنی با اریتروسیت شهرت دارد، رشد تومور سرطانی را در موش‌ها متوقف می‌کند. این تیم تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند که سلول‌های قرمز خون که حاوی نانوذرات است، می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب کمکی برای انواع واکسن‌ها استفاده شود.

سمیر سیترا میراگوتری، از محققان این پروژه می‌گوید: «طحال یکی از بهترین اندام‌های بدن برای هدف‌گیری است، زمانی که قرار است پاسخ ایمنی در بدن ایجاد شود. چرا که این اندام از معدود اندام‌هایی است که در آن سلول‌های سفید و قرمز خون به‌صورت طبیعی با هم تعامل دارند. توانایی ذاتی گلبول‌های قرمز در انتقال پاتوژن‌های متصل به سلول‌های ایمنی به تازگی کشف شده‌اند و این مطالعه درهای تازه‌ای در زمینه استفاده از این سلول‌ها برای پیشگیری از بیماری باز کرده است.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.

در این پروژه، محققان برای این که راهبرد خود را عملیاتی کنند، ابتدا باید تشخیص می‌دادند که چگونه آنتی‌ژن‌ها را به سلول‌های خونی متصل کنند تا بتواند به طحال برسد. آن‌ها نانوذرات پلی‌استایرن را با اووالبومین، یکی از پروتئین‌های آنتی‌ژنی که سبب پاسخ ایمنی می‌شود، پوشش دادند و در ادامه آن‌ها را به موش‌ها تزریق کردند.

نتایج نشان داد که نسبت ۳۰۰ نانوذره به هر سلول خونی منجر به بیشترین تعداد نانوذرات متصل به سلول می‌شود. آن‌ها از یک نوع مولکول لیپیدی برای تحریک سلول‌ها استفاده کردند تا جذب نانوذرات با طحال افزایش یابد.