تولید و عرضه پودر آلومینا نانوساختار برای تامین صنایع داخل کشور

شرکت دانش‌بنیان نانوپارس اسپادانا پودر آلومینا نانوساختار با فاز غالب گاما را برای تامین نیاز بازار داخل کشور تولید و به بازار عرضه می‌کند.

مهسا وکیلی، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت نانو پارس اسپادانا می‌گوید: «ظرفیت تولید این پودر آلومینا نانوساختار ۵۰۰ تن در ماه است که از ابتدای سال تا کنون با توجه به شرایط کرونا ۱۰۰ تُن تولید داشته‌ایم.»

وی درباره بازار این محصول می‌گوید: «بخشی از این پودر آلومینا نانوساختار برای تولید کاتالیست در داخل شرکت مصرف می‌شود و بخشی نیز به بازار عرضه می‌شود. صنعت شیمی و سرامیک از جمله مهمترین مشتریان این پودرها هستند.»

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت نانو پارس اسپادانا از مذاکراتی برای فروش این محصول به شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست خبر داد و افزود: «نمونه‌هایی از این پودر آلومینا نانوساختار به شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست داده شده که منتظریم تا پس از انجام آزمایش‌های اولیه این مذاکرات به قرارداد برسد.»

به گفته مهندس وکیلی، این شرکت با استفاده از روش جدید SHOJ موفق به تولید نانوذرات اکسیدی شده است. یکی از نانوذرات پرکاربرد و با ارزش تولیدی این شرکت، نانوذرات آلومینا است که به سبب دارا بودن مورفولوژی و ساختار مطلوب، برای ساخت کاتالیست‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از روش SHOJ در تولید نانوذرات آلومینا موجب شده تا بتوان با کنترل پارامترهای فرایند مذکور به مورفولوژی مناسب دست یافت. یکی از کاربردهای نانوآلومینا تولید کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا است.

لازم به ذکر است که شرکت نانوپارس اسپادانا نانوکاتالیست تبدیل Nox به ازت را نیز تولید و به بازار عرضه می‌کند. سال گذشته این شرکت ۵ تُن از این کاتالیست را به پتروشیمی کارون تحویل داد. در حال حاضر مذاکرات برای تداوم فروش این نوع کاتالیست به پتروشیمی کارون در حال انجام است.

این شرکت محصولات نانویی مختلفی نظیر نانوکاتالیست دهیدروژناسیون، نانوکاتالیست‌ گوگردزدا، نانوکاتالیست‌ اکسی کلراسیون و پودر آلومینای نانوساختار را تولید و عرضه می‌کند. شرکت نانوپارس اسپادانا دانش فنی تولید این محصولات را دارا بوده و تمام زنجیره تولید از مواد اولیه تا دانش فنی را به صورت بومی در اختیار داشته و هیچ وابستگی به خارج ندارد.

شرکت نانوپارس اسپادانا در سال ۱۳۸۶ در اصفهان به ثبت رسیده و فعالیت خود را با تولید نانوذرات و بررسی کاربردهای آن آغاز کرده است.