افزایش ظرفیت تولید گرافن برای تامین نیاز رو به رشد بازار جهان

یکی از شرکت‌های کانادایی در حال افزایش ظرفیت تولید گرافن خود است تا نیاز رو به افزایش بازار را طی یک دهه آینده پاسخ دهد.

در سال ۲۰۱۹ گزارشی منتشر شد که در آن فروش جهانی گرافن تا سال ۲۰۳۰ رقمی در حدود ۴٫۸ میلیارد دلار برآورد شده بود که این رقم به معنای رشد ۴۵ درصدی سالانه بازار این ماده است که یک افزایش قابل توجه در حجم بازار نسبت به ارقام فعلی محسوب می‌شود. براین اساس بازار گرافن در دو سال آینده دو برابر شده و سپس در دو سال بعد از آن نیز دو برابر می‌شود و این روند همین طور ادامه پیدا می‌کند.

شرکت زن‌گرافن (ZEN Graphene) قصد دارد که برای تامین نیاز بازار ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. این شرکت در حال افزایش تولید گرافن در تاسیسات جدید خود در کانادا است که برای برآورده‌سازی تقاضای شدید بازار در این دهه، ایجاد شده است.

زنگرافن یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد گرافنی است که این محصولات را از گرافیت استخراج شده از معدن آلبانی تولید می‌کند. آلبانی یکی از منابع بسیار غنی در منطقه اونتاریو را داراست که با هزینه کم و سازگار با محیط‌زیست می‌توان محصولات گرافنی از این معدن استخراج کرد. با شیوع ویروس کرونا، این شرکت هزینه‌های عملیاتی خود را بررسی و هزینه‌های اضافه را کاهش داده است تا از مقیاس‌پذیری محصولات گرافنی خود با قیمت مناسب اطمینان حاصل کند. آلبانی پروژه‌ای منحصربه‌فرد برای این شرکت بوده که موجب شده است تا این شرکت رقابت‌پذیری خود را در بازار گرافن حفظ کند. آزمایشگاه‌های مستقل مختلفی در ژاپن، بریتانیا، کانادا و ایالات‌متحده آمریکا نشان دادند که گرافیت استخراج شده آلبانی خلوص بالایی داشته و می‌توان از آن به‌عنوان ماده اولیه مناسب برای تولید گرافن استفاده کرد. این گرافیت استخراج شده به راحتی قابل لایه‌برداری بوده و با استفاده از انواع روش‌های مکانیکی، شیمیایی و الکتروشیمیایی می‌توان آن را لایه‌برداری کرد و گرافن تولید نمود.

هدف راهبردی این شرکت، قرار دادن نام زنگرافن به‌عنوان پیشرو در بازار مواد دوبعدی است که این کار با توسعه کاربردهای جدید گرافن در صنعت امکان‌پذیر می‌شود. همکاری با دانشگاه‌های مختلف می‌تواند توسعه محصولات گرافنی را تسریع کرده و کاربردهای جدیدی برای این ماده ایجاد کند.

گرافن تولید شده در شرکت زنگرافن در حوزه‌های مختلفی نظیر هوافضا، افزودنی سوخت، شیلدهای محافظ، غشاهای نمک‌زدایی از آب، حذف فلزات سنگین، نمایشگرها و سلول‌های فتوولتائیک استفاده می‌شود.

این شرکت قصد دارد تا خط تولید محصولات خود را گسترش داده تا بتواند نقاط کوانتومی کربنی، اکسیدگرافن و اکسیدگرافن احیا شده و دیگر محصولات مبتنی بر گرافن را تولید کند.