تلفیق فناوری برای تولید حسگرهای لمسی با استفاده از چاپ سه‌بعدی

با ترکیب دو فناوری، شرکت‌های نانودیمنشن و ریهوا اقدام به تولید حسگرهای لمسی سه‌بعدی کردند که در اینترنت اشیا و ادوات هوشمند قابل استفاده است.

شرکت نانودیمنشن (Nano Dimension) با همکاری ریهوا (REHAU) موفق به تولید حسگر لمسی سه‌بعدی شد. این محصول پلیمری سه‌بعدی را می‌توان به ادواتی نظیر رابط‌های مغز و کامپیوتر منتقل کرد و در این ادوات مورد استفاده قرار داد. با به کارگیری این حسگر، زیبایی و عملکرد محصولات ارتقا پیدا می‌کنند.

شرکت ریهوا پلتفورم اختصاصی با نام الکترونیک در پلیمر دارد که هدف از آن، تولید محصولات پلیمری تراز اول هوشمند است که این فناوری می‌تواند با ادغام یکپارچه با صنعت الکترونیک، موجب افزایش ارزش‌افزوده محصولات مشتریان شود.

برای چاپ این حسگر از چاپگر DragonFly LDM شرکت نانودیمنشن استفاده شده و در کنار آن افزودنی‌هایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نهایت به تولیدکننده اجازه می‌دهد تا محصولاتی با اشکال غیراستاندارد و منحصربه‌فرد را تولید کنند.

با ظهور فناوری‌هایی نظیر خانه‌های هوشمند، ادوات متحرک هوشمند و ادوات متصل به اینترنت اشیا، صنعت پلیمر به دنبال روش‌هایی است که بتوان با استفاده از آن تجهیزات و دستگاه‌های نوآورانه و کاربردی تولید کرد که عملکرد و اثربخشی بالایی داشته و در عین حال قیمت پایینی نیز داشته باشند.

انصار نیهوف، مدیر بخش پلتفورم فناوری می‌گوید: «هوشمندسازی، دیگر فقط یک چشم‌انداز برای ما نیست. ریهوا در حال توسعه محصولات بهینه شده برای خانه‌های هوشمند و محیط اینترنت اشیا است. نانودیمنشن فناوری مهمی را برای کمک به تسریع در دست بودن این کاربردها در اختیار ما قرار می‌دهد. با استفاده از چاپگر DragonFly LDM ما می‌توانیم راهبرد الکترونیک در پلیمر را با سرعت بالا توسعه داده و آن را در محصولات مختلفی وارد کنیم.»

شرکت نانودیمنشن یکی از ارائه‌دهندگان ماشین‌های هوشمند بوده که چاپگر سه‌بعدی نیز تولید می‌کند. شرکت نانودیمنشن در الکترونیک چاپ سه‌‌بعدی تخصص دارد و افزودنی‌های مختلفی برای این حوزه تولید می‌کند. این شرکت از جوهرهای نانوذرات نقره برای چاپ سه‌‌بعدی استفاده می‌کند. این شرکت روی نرم‌افزارهای طراحی سه‌‌بعدی بوردهای مدار چاپی و بوردهای مدارچاپی سه‌‌بعدی چند لایه کار می‌کند تا از آن برای ساخت نمونه اولیه بوردها بدون نیاز به اچ‌کردن، دریل‌کاری و آبکاری استفاده شود. چنین فناوری چاپ سه‌‌بعدی می‌تواند برای ساخت حسگرهای کپسوله ‌شده، آنتن‌ها و ادوات الکترونیکی استفاده شود.