تولید و عرضه نانوافزودنی تقویت‌کننده بتن به بازار کشور

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی سازه بتن خاورمیانه، این شرکت با تولید و عرضه نانوافزودنی بتن به تقویت بتن‌های تولیدی در کشور کمک شایانی کرده است.

علی معظمی مدیرعامل شرکت مهندسی سازه بتن خاورمیانه می‌گوید: «سالانه بیش از ۱۰۰ تن نانوافزودنی بتن تولید و به بازار عرضه می‌کنیم که این افزودنی‌ها موجب تقویت بتن‌های تولیدی در کشور می‌شود.»

وی می‌افزاید: «در این افزودنی موسوم به ADMIX C-5000 از نانوذرات سیلیس استفاده شده است که موجب افزایش استحکام و دوام بتن‌ها می‌شود.»

دکتر معظمی می‌گوید: «پس از ۷ سال تحقیق، با همکاری یک شرکت کانادایی موفق به ساخت این نانوافزودنی برای افزایش مقاومت فشاری بتن، آب‌بندی، محافظت و دوام بتن شدیم. این فناوری به صورت اختراعی نیز به ثبت رسیده است. افزودنی بتن ADMIX C-5000 بر اساس استانداردهای مختلفی موردارزیابی قرار گرفته و عملکرد آن تایید شده است.»

این افزودنی در بتن با سازگاری بیشتر نسبت به مولکول‌های رایج ساختار نانوحفره‌ها و فضاهای خالی و ترک‌ها را پر نموده و باعث افزایش مقاومت فشاری و از نفوذ آب و یون کلر، سولفات‌ها و مواد شیمیایی مخرب جلوگیری و باعث کاهش نفوذپذیری و افزایش دوام بتن و سازه‌های بتنی می‌شود.

این محصول نانو غیرسمی و غیرقابل اشتعال و ارگانیک و با محیط‌زیست سازگاری خوبی دارد. این محصول بی‌بو، سفید رنگ و با وزن مخصوص ۴/۰ گرم بر سانتی‌متر مکعب، با یک تا دو درصد وزن سیمان به ترکیب اضافه می‌شود.

از این افزودنی نانو در پروژه‌های بتنی مخازن آب تونل‌ها، قطعات پیش‌ساخته بتنی، سازه‌های دریایی، استخرها ،اسکله‌ها و دیواره‌های برگشت، بتن غلتکی، کف بتنی پارکینگ‌ها، پل‌ها، باندهای فرودگاه، راه‌های دسترسی، فونداسیون و پایه‌های بتنی می‌توان استفاده کرد.

به گفته دکتر معظمی این شرکت به دنبال صادرات این محصول بوده که امارات و عمان اولین مقاصد صادراتی این شرکت هستند.