سناریوی خوش‌بینانه برای نانوواکسن ضدکرونا، عرضه تا پایان سال میلادی

یکی از شرکت‌هایی که به دنبال عرضه نانوواکسن ضدکرونا است، اعلام نمود که در یک سناریوی خوش‌بینانه، تا پایان سال جاری میلادی واکسن ضدکرونا آماده خواهد شد. در این واکسن از mRNA در نانوذرات لیپیدی استفاده شده است.

شرکت فیزر (Pfizer) که مبلغ ۲ میلیارد دلار برای تحویل ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا به دولت آمریکا دریافت کرده است، اعلام کرده که در سناریویی خوش‌بینانه تا پایان سال جاری میلادی این واکسن‌ها آماده خواهد شد.

فیزر با همکاری شریک آلمانی خود، شرکت بیونتک در حال توسعه این فناوری است و در حال حاضر به دنبال دریافت تاییدیه‌های این واکسن است که امیدوار است تا ماه اکتبر بتواند این تاییدیه‌ها را دریافت کند و تحویل واکسن تا پایان سال جاری میلادی انجام شود.

جان بورخارد، معاون ارشد شرکت فیزر، می‌گوید: «در سه ماهه سوم سال جاری، ما امیدواریم که بتوانیم واکسن تزریقی را برای مقابله ویروس کرونا ارائه دهیم. نکته جالب توجه در این واکسن، استفاده از mRNA در یک نانوذره لیپیدی است که پیچیدگی فناورانه بالایی دارد. ما روی مهندسی این نانوذرات کار می‌کنیم تا آن‌ها را برای آزمایش‌های بالینی و تولید آماده کنیم.»

قرار است واکسیناسیون مردم در آمریکا رایگان انجام شود و دولت آمریکا ۵۰۰ میلیون دوز اضافه نیز دریافت کند. شرکت فیزر و بیونتک در بیانیه‌ای اعلام کردند که می‌توانند تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۳٫۱ میلیارد دوز از این واکسن را تولید کنند.

فیزر یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه ساخت واکسن است که می‌تواند یکی از برندگان رقابت در مسیر ساخت واکسن ضدکرونا باشد. این شرکت پیش از این سابقه و تجربه توسعه واکسن و مواد دارویی را داشته است.

این واکسن ضدکرونا قبل از پایان ماه جولای روی ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر موردآزمایش قرار گرفته است که قرار است اثربخشی آن پیش از توزیع مورد ارزیابی قرار گیرد.

فیزر در حال اتمام مراحل اولیه آزمایش است تا مشخص شود که کدامیک از چهار گزینه احتمالی این شرکت باید برای آزمایش نهایی انتخاب شود.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که داده‌های اولیه حاصل از مطالعات، پاسخ ایمنی خوبی را در بیماران واکسینه شده نشان داده است.

فیزر و بیونتک در حال ارزیابی حداقل چهار گزینه برای واکسن ضدکرونا هستند که در آن‌ها از mRNA استفاده شده است.