نانوپوشش ضدویروس کرونا در مسیر تجاری‌سازی

دو موسسه کانادایی در حال تجاری‌سازی پوششی هستند که به‌صورت اسپری کردن روی سطوح قرار گرفته و می‌تواند ویروس کرونا را به سرعت از بین ببرد. پس از بازگشایی مشاغل بعد از فروکش کردن کرونا، چنین پوشش‌هایی که به سادگی روی دستگیره در و وسایل شخصی قابل اعمال است، بسیار مفید خواهد بود.

موسسه واترلو در تلاش است تا با استفاده از فناور ‌نانو، ویروس کووید ۱۹ را از بین ببرد، برای این کار آن‌ها به دنبال ایجاد یک سطح ضدویروس هستند که با اسپری کردن ایجاد شود. این پروژه به‌صورت مشترک با همکاری موسسه فناوری‌نانو دانشگاه واترلو و آزمایشگاه نوآوری SiO2 انجام می‌شود.

این پوشش قادر خواهد بود تا به محض تماس با ویروس کووید ۱۹ آن را از بین ببرد. به گفته سوشانت میترا، از محققان این پروژه: «ویروس کووید ۱۹ می‌تواند تا ۲۴ ساعت و شاید هم بیشتر روی سطح زنده بماند. به‌منظور محافظت از نیروی انسانی در بخش پزشکی و عموم مردم، مهم است که بلافاصله هنگام تماس ویروس با سطح، ویروس از بین برود. کار ما تولید پوشش ضدویروسی است که این کار را انجام دهد.»

میترا معتقد است که شش یا هفت ماه تا عرضه این محصول باقی است و در این مسیر ما از همکاری آزمایشگاه نوآوری SiO2 استفاده کردیم که تجربه تجاری‌سازی صنعتی پوشش‌ها را دارد. این آزمایشگاه پیش از این برای از بین بردن عوامل بیمار‌ی‌زا نظیر ایکولا، اقدام به تولید پوشش‌های ضدباکتری و ضدمیکروب کرده‌اند. ما می‌خواهیم این محصول در کانادا ساخته شود و بعد در دسترس جهانیان قرار دهیم.»

بروس جانستون از آزمایشگاه‌ نوآوری SiO2 می‌گوید: «ما از همکاری با پروفسور میترا و وین برای تولید این پوشش‌ها بسیار خوشحالیم، پوشش‌هایی که به سرعت پاتوژن‌ها را خنثی کرده و مانع از گسترش بیماری می‌شود. کاهش میزان آلودگی موجب نجات جان انسان‌ها می‌شود.»

تحقیقات این گروه نشان می‌دهد که این سطح آب را جذب نمی‌کند و همچنین به غشای لیپیدی ویروس آسیب می‌زند.

این گروه قرار است این محصول را در قالب اسپری یا غوطه‌وری ارائه کنند.

کارکنان بخش سلامت می‌توانند این محصول را روی ادوات محافظت شخصی خود اسپری کنند و با این کار قطرات حاوی ویروس روی ماسک یا وسایل آن نمی‌چسبد.

به اعتقاد محققان این پروژه، بعد از بازگشایی اقتصاد و بازگشت کامل مردم به محل کار، به این نوع پوشش‌ها نیاز خواهد بود تا بتوانند در درازمدت سطوح را تمیز نگه دارند.