نانوواکسن ضدکرونا که روی موش‌ها و میمون‌ها موفقیت‌آمیز بوده است

در واکسن‌هایی که در حال حاضر برای مقابله با کرونا ساخته می‌شود معمولا از mRNA استفاده می‌شود. به تازگی واکسن جدیدی طراحی شده که در آن از repRNA استفاده شده است که پاسخ ایمنی قوی‌تری نسبت به واکسن‌های mRNA ایجاد می‌کند.

نتایج یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که واکسن ضدکووید ۱۹ حاوی نانوذرات پاسخ ایمنی جالب توجهی روی موش‌های آزمایشگاهی داشته است. این واکسن که به repRNA-CoV2S شهرت دارد بعد از دو بار تزریق روی موش‌ها و میمون‌ها منجر به پاسخ سلول‌های T و آنتی‌بادی‌ها شده است.

در این واکسن از نوعی RNA موسوم به repRNA استفاده شده است که موجب پاسخ ایمنی قوی‌تری نسبت به mRNA می‌شود. این واکسن بر اساس دستورالعمل ساخت پروتئین سنبله ویروس کرونا و نوع نانوذراتی که در آن به کار رفته می‌تواند پایداری و ایمن‌سازی در بدن ایجاد کند.

به گفته محققان این پروژه از دانشگاه واشنگتن، این واکسن پس از یک‌بار تزریق به موش‌ها و یک تزریق ثانویه تقویت‌کننده، باعث افزایش اثرات واکسن در موش‌های مسن شده و پاسخ قوی ایمنی در آن‌ها ایجاد کرده است. به گفته این تیم تحقیقاتی، این تزریق تقویت‌کننده موجب پاسخ بسیار قوی سلول‌های T در ریه و طحال می‌شود.

هر دو رویکرد، یعنی تزریق منفرد و تزریق تقویت‌کننده، بی‌خطر بوده و پاسخ‌های مشابهی در میمون‌ها ایجاد کرده است که حداقل ۷۰ روز این پاسخ‌ها پایدار بوده است.

علاوه‌بر این، آنتی‌بادی‌هایی که در میمون ایجاد شده از نظر کمی به اندازه آنتی‌بادی موجود در بدن بیمارانی است که دچار بیماری کرونا شده‌اند.

نویسندگان می‌گویند که برای بررسی اینکه آیا واکسن می‌تواند فرد را در برابر کرونا محافظت کند باید برنامه‌ریزی‌ شود تا آزمون‌های بالینی روی این واکسن انجام شود.

نتایج این پروژه در نشریه Science Translational Medicine به چاپ رسیده است.