ماسک نانو با وزن تقریبا یک ورق کاغذ

یک شرکت کره‌ای، با استفاده از نانوالیاف، ماسک نانو به وزن تقریبی یک ورق کاغذ تولید کرده است که کارایی بالایی دارد.

از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، تمام کشورهای جهان با محدودیت‌هایی در عرضه ماسک‌های با کیفیت بالا موسوم به N95 روبه‌رو بوده‌اند، ماسک‌هایی که قادر به حذف ۹۵ درصد از ذرات آلاینده موجود در هوا با اندازه‌ای خاص هستند. این ماسک‌ها به‌عنوان استاندارد طلایی برای محافظت افراد در برابر عوامل بیماری‌زا و دیگر آلاینده‌ها شناخته می‌شوند.

با کاهش شیوع کرونا در بریتانیا و بازگشایی کسب‌وکارها، تقاضا برای ماسک‌ در این منطقه رو به افزایش است، ماسک‌هایی که هم باید کارایی بالایی داشته و هم استفاده از آن برای مصرف‌کننده مشکل‌ نباشد. در حال حاضر، استفاده از ماسک در بریتانیا اجباری است و انتظار می‌رود که همه در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند.

اثربخشی ماسک‌های الکترواستاتیک سه‌لایه یکبارمصرف موسوم به ماسک جراحی با گذشت زمان کم شده چرا که با جذب رطوبت، دم و بازدم به سختی انجام می‌شود و برای مصرف‌کننده ناراحت کننده است.

شرکت کره‌ای به نام تاپتک (Toptec) ماسک‌های بسیار سبک از جنس الیاف نانو را تولید کرده است که مشکل ماسک‌های رایج جراحی را ندارد.

این ماسک‌ها قابلیت فیلتراسیون بالایی داشته و می‌توانند بیش از ۹۶ درصد از ذرات آلاینده را حذف کند و در عین حال امکان تنفس و راحتی بیشتری نسبت به ماسک‌های رایج دارند.

طراحی این ماسک‌ها به‌گونه‌ای است که تمیز کردن آن با اتانول مشکلی ایجاد نکرده و در نتیجه این ماسک‌ها قابل شستشو و استفاده مجدد هستند؛ بنابراین، از نظر هزینه این ماسک‌ها مقرون‌به‌صرفه بوده و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند.

در مقایسه با ماسک‌های تولید شده توسط شرکت‌هایی نظیر ۳M، این ماسک نانویی کره‌ای‌ها یک جهش بزرگ فناورانه محسوب می‌شود که هم اثربخشی بالایی داشته و هم جریان هوا از آن به راحتی عبور می‌کند.

وزن هر ماسک کمتر از چهار گرم بوده که کمتر از یک ورق کاغذ است. این ماسک‌ها برای افراد بزرگسال و کودکان تولید و در بازار بریتانیا عرضه شده‌اند.