آفت‌کش نانو، کم‌خطر برای محیط‌زیست و ارزان‌تر از آفت‌کش شیمیایی

به اعتقاد مدیرعامل شرکت فناوری نانو رسیس، آفت‌کش اورگانیک این شرکت که با استفاده از فناوری نانو تولید شده برای محیط‌زیست و انسان مشکل ایجاد نمی‌کند و در عین حال بسیار ارزان‌تر از آفت‌کش‌های شیمیایی است.

نانوآفت‌کش اورگانیک اچ‌کا، در واقع یک دافع حشرات، کرم و انواع آفت‌های محصولات کشاورزی، به ویژه میوه‌ها است. شرکت فناوری نانو رسیس، با بهره‎‏گیری از خواص آفت‏‎گریزی عصاره‎‏های گیاهی و فرمولاسیون تجربی بیش از ۱۰ عصاره گیاهی این محصول را تولید و به بازار عرضه کرده است.

حسن کرمی مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «در حال حاضر ظرفیت تولید ۳ هزار لیتر در روز از این آفت‌کش را داریم، از آنجایی که فروش آفت‌کش‌ها فصلی است و تنها در برخی ماه‌ها از سال این محصول به وفور استفاده می‌شود، میزان فروش ما در چنین ماه‌هایی تقریبا ۲۰ هزار لیتر است.»

مهندس کرمی می‌افزاید: «این آفت‌کش نانو برای انسان و محیط‌زیست مشکل‌ساز نیست و حتی اگر روی میوه‌ها باقی‌ بماند، مصرف آن باعث بیماری نمی‌شود.»

به گفته مدیرعامل شرکت فناوری نانو رسیس این محصول نسبت به آفت‌کش‌های شیمیایی از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار بوده و در عین حال کارایی بسیار بالایی نیز دارد. مهندس کرمی از رایزنی با خریدارانی از سوریه و افغانستان برای خرید این محصول خبر داد که نمونه‌هایی به آن‌ها برای تست عملکرد محصول داده شده است.

نانوآفت‌کش اورگانیک اچ‌کا بر خلاف سایر آفت‏کش‎های ارگانیک موجود در بازار، عصاره تقطیری گیاهی نیست و یک نوع نانوسوسپانسیون بوده که به دلیل دارا بودن عصاره‎‏های گیاهی، خاصیت آفت‎‏گریزی قوی‎تری نسبت به سایر آفت‏کش‎های گیاهی دارد و از سوی دیگر، به‌دلیل دارا بودن نانوذرات بافت‎‏های گیاهی، غنی از مواد غذایی است که به آسانی از سطح برگ‏‎ها جذب می‎شود. قطر میانگین نانوذرات در فاز سوسپانسیون ۳۰ نانومتر است و با کنترل فرایند، امکان تغییر ابعاد نانوذرات وجود دارد. به‌طور میانگین ۱۰ میلی‏‌لیتر از این آفت‏‌کش برای یک درخت متوسط کافی است.

از جمله مزیت‌های این آفت‌کش می‌توان به موارد مختلف اشاره کرد. تهیه شده از انواع مواد موثره گیاهی، کاملاً ارگانیک و فاقد هرگونه افزودنی شیمیایی، بدون تأثیر مخاطره‎‌‏آمیز بر روی بافت خاک و آب، فاقد هرگونه عنصر فلزی سنگین، قابلیت جذب مواد غذایی موجود در آفت‏‎کش از برگ‏‎های درختان و پوست میوه‎‏ها، افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی، تقویت و افزایش مقاومت گیاه در سال‎‏های آتی غلظت بالاتر نسبت به سایر آفت‏‎کش‌‏های ارگانیک از جمله این مزیت‌ها هستند.