توسعه و تجاری‌سازی حسگر تصویری حاوی نقاط کوانتومی

یکی از شرکت‌های نوپا در اسپانیا موفق به توسعه حسگری شده که در آن از نقاط کوانتومی و گرافن استفاده شده‌است. این شرکت در حال تجاری‌سازی این حسگر تصویری است.

شرکت کورو تکنولوژیز (Qurv Technologies) از موسسه علوم فتونیک بارسلونا منشعب شده است. این شرکت به‌دنبال توسعه حسگرهای تصویری با استفاده از نقاط کوانتومی و گرافن است. چنین حسگرهایی که طیف گسترده‌ای از طول موج را پشتیبانی می‌کنند برای برنامه‌های بصری کامپیوتری مناسب هستند.

با استفاده از این پلتفورم فناوری می‌توان از طول‌موج مرئی تا مادون قرمز کوتاه را پشتیبانی کرد، پلتفورمی که در آن حسگر از مزیت‌های نقاط کوانتومی/گرافن بهره‌مند است. این حسگرها را می‌توان با هزینه کم تولید کرد و با فرایندهای CMOS ادغام نمود.

هدف این شرکت آن است که حسگری به بازار عرضه کند که به سادگی قابل استفاده بوده و نیاز به تخصص و مهارت بالایی نداشته باشد، چیزی که در حال حاضر میان محصولات حسگری SWIR موجود در بازار جای آن خالی است.

آنتونیوس ایکونومو، مدیرعامل شرکت کورو می‌گوید: «طبیعت مقدار زیادی از اطلاعات را در محدوده‌های طول موجی که برای ما قابل مشاهده نیست، پنهان می‌کند. با مهار و پردازش کارآمد این اطلاعات، دوره جدیدی در زمینه سلامت، امنیت و تصمیم‌گیری پدیدار خواهد شد. رهیافت‌هایی وجود دارد که به محققان امکان می‌دهد تا چنین فناوری را برای همه فراهم کنند. ما اکنون آماده هستیم تا به این هدف دست پیدا کنیم و فناوری را که در حال حاضر در آزمایشگاه است به جهانیان عرضه کنیم.»

استیجن گوسنز می‌گوید: «تخصص منحصربه‌فرد ما در حوزه نقاط کوانتومی/گرافن، ما را در موقعیت مطلوبی قرار می‌دهد تا از مزایای CMOS سیلیکون نیز برای این‌کار استفاده کنیم. فرانک کوپن که در حوزه گرافن در جهان مشهور است و ژراسیموس کونستانتوس که در بخش نقاط کوانتومی تخصص دارد در توسعه این فناوری نقش بسیار اساسی داشته‌اند و ما خوشحالیم که در توسعه و بلوغ این فناوری از مشاورانی این چنینی بهره‌مند هستیم.»

شرکت کورو به مدت شش سال در یک انکوباتور مستقر بوده و بیش از ۱۰ پتنت را به ثبت رسانده است.