توسعه کیت تشخیص سریع کرونا با کمک فناوری نانو

شرکت جی‌ال‌سی (GLC) موفق به ساخت کیت تشخیص کرونا شده که به‌سرعت می‌تواند کرونا را شناسایی کند. در ساخت این کیت از فناوری نانو استفاده شده است، این کیت تنها با نمونه بزاق در مدت زمان کمتر از یک دقیقه می‌تواند آلودگی ویروسی را شناسایی کند.

یک شرکت کانادایی اعلام کرده که به‌زودی تست کرونای جدیدی را به بازار عرضه خواهد کرد که به سرعت می‌تواند نتایج را ارائه کند، با این کار نیاز به مراجعه کلینیکی یا نمونه‌برداری از بینی وجود ندارد و می‌توان افراد بدون نشانه را که مبتلا به کرونا هستند، شناسایی کرد.

به گفته دونا مانداو، مدیرعامل این شرکت، کلید موفقیت در این پروژه، استفاده از گرافن است، ماده‌ای دوبعدی با ضخامت یک اتم کربن که به‌عنوان ماده‌ای جادویی شناخته می‌شود.

خواص و ویژگی‌های گرافن موجب می‌شود تا بتوان ویروس را در بزاق به سادگی تشخیص داد. در بیانیه‌ این شرکت آمده است که ماهیت دوبعدی گرافن موجب می‌شود تا این ماده بتواند حساسیت بالایی برای شناسایی مولکول‌ها داشته باشد.

مانداو می‌گوید: «تست‌های تشخیصی نظیر این فناوری می‌تواند در غیاب واکسن کمک شایانی به تغییر وضعیت فعلی کند. هدف ما طراحی چیزی است که بسیار ساده و قابل استفاده باشد و هر کسی بتواند از آن استفاده کند و نیاز به نظارت متخصص یا پزشک نباشد. هیچ نیازی به استفاده از دست در این فرایند نیست، چیزی که معمولا می‌تواند منشا آلودگی برای نتایج مثبت و منفی کاذب باشد. بنابراین ما می‌خواستیم چیزی را به بازار عرضه کنیم که بتواند به‌صورت اختصاصی ویروس کووید ۱۹ را شناسایی کند.»

وی می‌افزاید: «در این فناوری نیاز به هیچ دستگاه و تجهیزات گران‌قیمتی نیست و به راحتی تنها با آزمایش بزاق می‌توان نتیجه را به‌دست آورد. نتیجه تست در مدت زمان ۳۰ تا ۴۰ ثانیه به‌دست آمده و هرکسی می‌تواند آن را بخواند. چراغ قرمز به معنای آلوده بودن و چراغ سبز به معنای منفی بودن نتیجه تست است.»

مانداو امیدوار است که این دستگاه جیبی را بتواند تا ماه اکتبر به بازار عرضه کند. وی می‌گوید که به‌سرعت در حال کار روی این فناوری است تا آن را وارد بازار کند. این فناوری همانند تست‌های غربالگری می‌تواند در مدارس، خطوط هوایی و مسابقات ورزشی افراد آلوده را به سرعت شناسایی کند.