استارت‌آپی که با نانوذرات به تشخیص سریع سرطان کمک می‌کند

استارت‌آپ سیر (Seer) با ساخت ابزاری که در آن از نانوذرات استفاده شده، به تشخیص سریع سرطان کمک می‌کند. این ابزار در یک آزمون که با همکاری چند مرکز پژوهشی انجام شده مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی به‌دست آمده است.

پروتئین‌ها در پلاسمای خون می‌توانند به‌عنوان نشانگر بیماری سرطان، نقش مهمی در ارزیابی خطر، تشخیص و درمان ایفا کنند. محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، استارت‌آپ سیر و پژوهشگران بیمارستان زنان در برمنگام، مقاله‌ای در نشریه Nature Communications به چاپ رساندند که در آن روش جدیدی به‌منظور بررسی پروتئوم‌ها ارائه شده است. این روش بسیار سریع و جامع بوده و در مدت زمان چند ساعت می‌تواند این کار را انجام دهد.

با ترکیب داده‌های پروتئومیک و روش‌های یادگیری ماشینی، محققان به مطالعه بیماری سرطان ریه پرداختند و نشان دادند که می‌توان سرطان را از طریق آزمایش خون تشخیص داد. این یافته‌ها می‌تواند به تشخیص سریع بیماری سرطان کمک شایانی کند.

روند مطالعه پروتئین‌ها در پلاسمای خون بسیار چالش‌برانگیز است چرا که بیش از ۲۰ هزار پروتئین مختلف در آن وجود دارد که مشخص نیست کدام پروتئین‌ها برای تشخیص بیماری قابل‌استفاده هستند. همچنین مقدار این پروتئین‌ها در خون بسیار کم بوده و گاهی غلظت آن‌ها به یک تریلیونیم گرم در میلی‌لیتر می‌رسد.

از این روش، استارت‌آپ سیر، سخت‌افزاری با استفاده از نانوذرات مهندسی شده، تولید کرده که توانایی جذب طیف متنوعی از پروتئین‌ها را دارد. پس از قرار دادن این نانوذرات در پلاسما، فرد می‌تواند مجموعه‌ای از پروتئین‌ها را جذب و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کند. این روش ممکن است چند ساعته بتواند اطلاعاتی درباره هزاران پروتئین در پلاسمای خون ارائه کند.

امید فرخزاد، مدیرعامل شرکت سیر، از اساتید دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید: «فناوری ما می‌تواند پروتئوم‌ها را به‌صورت انتخابی و غیرمستقیم و بسیار تکرار‌پذیر بررسی کند و این کار به شکل دقیقی انجام می‌شود.»

علاوه‌بر این، بررسی پروتئوم‌ باعث می‌شود که درک بهتری نسبت به آنچه که در بدن اتفاق می‌افتد به‌دست آید. در این پروژه با استفاده از پلتفورمی موسوم به پروتئینوگراف که توسط شرکت سیر ابداع شده است، ۶۱ فرد که در مرحله اولیه سرطان ریه بودند موردارزیابی قرار گرفتند.