لباس‌های نانو با قابلیت خنک کردن در فصل گرما

با ترکیب نانولوله‌ها و نخ، می‌توان منسوجاتی تولید کرد که قابلیت خنک کردن دارند. این منسوجات برای فصل گرما مناسب هستند. همچنین آتش‌نشان‌ها با استفاده از این نوع لباس‌ها زمان بیشتری را می‌توانند در محیط‌هایی با دمای بالا سر کنند.

فصل تابستان است و هوای گرم شما را کلافه کرده، تصور کنید که پشت پیراهن شما مجهز به یک ابزار خنک‌کننده است. به‌تازگی محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی دستاوردی برای تحقق این رویا ارائه کردند.

توشار پوش از محققان این دانشگاه، موفق به ارائه منسوجات هوشمند شده است. آن‌ها ماده انعطاف‌پذیر جدیدی ساختند که دارای خواص ترموالکتریک است. مواد ترموالکتریکی که می‌توانند اختلاف دما را به برق و بالعکس تبدیل کنند.

کونیا چاترجی، از محققان علوم الیاف و پلیمر، در پروژه دکتری خود این سوال را مطرح کرد که آیا می‌توان الیاف را با مواد ترموالکتریک ترکیب نمود؟ چگونه چنین کاری امکان‌پذیر است؟

مواد ترموالکتریک فعلی بسیار سنگین و شکننده هستند به طوری که از آن‌ها می‌توان برای تولید اجسام بزرگ استفاده کرد اما برای تولید لباس مناسب نیستند.

این گروه تحقیقاتی از نانولوله‌های کربنی برای این کار استفاده کردند چرا که نانولوله‌های کربنی دارای پتانسیل بالایی برای تولید پارچه‌های هوشمند هستند. این نانولوله‌ها نیاز به پردازش قابل توجهی ندارند و تنها یک غوطه‌وری یک ساعته در حمام الکل کافی است.

هدف این است که این فیلم نازک از جنس نانولوله‌ها را در فرایند تولید منسوجات به‌کار برد که برای این‌کار لازم است آن را به نخ چسباند. این نخ‌ها را می‌توان برای تولید پارچه با خاصیت تنظیم دما به‌کار برد.

در آزمایش انجام شده، این ماده توانست تنها با یک باتری ۵ ولتی، ۱٫۸ درجه فارنهایت فضای اطراف را خنک کند. شاید این مقدار چندان زیاد به نظر نرسد اما وقتی روی پوست قرار می‌گیرد، فرد را ترغیب می‌کند تا ترموستات را تغییر دهد.

استفاده از منسوجاتی که قابلیت خنک کردن دارند به کارگرانی که تجهیزات محافظت شخصی استفاده می‌کنند، کمک کرده تا مدت زمان بیشتری بتوانند در این تجهیزات راحت بمانند. برای مثال، آتش‌نشان‌ها با اطمینان از خنک ‌شدن توسط این لباس‌ها با اطمینان بالاتری می‌توانند در محیط‌هایی با دمای بالا بمانند.

گام بعدی محققان تلاش برای مقیاس‌پذیر کردن این فناوری است.