با یک نانولایه، عمر و تابش LED افزایش می‌یابد

با ایجاد یک لایه از جنس نانوذرات، محققان نشان دادند که می‌توان میزان بازتاب نور تولید شده از LED را کاهش داد و در نتیجه دمای تولید‌ شده در آن نیز کم می‌شود. با این کار شدت نور تولید‌ شده از LED و عمر آن افزایش محسوسی پیدا می‌کند و در مصرف برق نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

یافته‌های اخیر محققان امپریال کالج لندن و موسسه فناوری هند نشان می‌دهد که افزودن یک لایه از نانوذرات به LED می‌تواند نور تولید شده را در LED افزایش و طول عمر آن را نیز ارتقا دهد.

تولید LEDهای با نور بیشتر و کارایی بالاتر به معنای استفاده کمتر از انرژی بوده و در نهایت موجب کاهش اثرات زیست‌محیطی می‌شود.

LEDها کاربردهای وسیعی داشته و از آن‌ها در چراغ‌های راهنمایی و نور زمینه در بسیاری از ادوات الکترونیکی استفاده می‌شود. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نانوذرات دوبعدی (تک‌لایه‌) از نانوذرات بین تراشه LED می‌تواند نور آن را افزایش دهد و همچنین منجر به افزایش شفافیت LED می‌شود. در تولید LEDها یک لایه مات‌کننده روی سطح LED ایجاد می‌شود که همین موضوع منجر به انعکاس ناخواسته نور می‌شود؛ در نتیجه، تمام طیف‌های نور تولید ‌شده از LED خارج نمی‌شوند.

محققان این پروژه نشان دادند که یک لایه از نانوذرات می‌تواند موجب کاهش انعکاس نور شده و کارایی LED را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. این بازتاب‌ها یکی از عوامل ایجاد گرما در داخل LED هستند که منجر به آسیب به تراشه LED می‌شود. بنابراین، کاهش بازتاب به معنای کاهش میزان گرمای تولید شده در LED بوده که این امر عمر LED را افزایش می‌دهد.

دبابراتا سیکدار از موسسه فناوری هند می‌گوید: «گرچه پیش از این بهبود‌هایی در ریخته‌گری و پوشش‌های روی LED انجام شده است اما ایده‌های به‌کار رفته معمولا منجر به بزرگ شدن ساختار LED شده و تولید آن را دشوار می‌سازد و در نهایت، اثر فایده بخشی اقتصادی را خنثی می‌کند. ما فکر می‌کنیم که نوآوری که بر اساس تئوری‌های بنیادی ارائه کردیم بهینه‌سازی در LED را افزایش می‌دهد و می‌توان از این فناوری با کمترین تغییر در خط تولید فعلی، استفاده کرد.»

بدیهی است که با بهره‌وری و استخراج نور بیشتر از LED، می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد و عمر این LED را افزایش داد که این موضوع قطعا روی بازار چند میلیارد دلاری LEDها تاثیر به‌سزایی دارد.