مطالعه ساختار نانوهیبریدی که برای مقابله با سرطان قابل استفاده است

یک تیم تحقیقات بین‌المللی موفق به ارائه اطلاعات جالب توجهی درباره یک ساختار نانوهیبریدی از جنس طلا/اکسیدآهن شدند، نانوساختاری که برای مقابله با سرطان قابل استفاده است.

پژوهشگران دانشگاه ملی علم و فناوری MISIS با همکاری محققانی از روسیه و آلمان خواص جدیدی از نانوهیبریدهای طلا و اکسیدآهن را کشف کردند.

نویسندگان مقاله مربوط به این پروژه معتقدند که یافته‌های آن‌ها به‌صورت بالقوه می‌تواند به تشخیص و معالجه سرطان کمک شایانی کند. نتایج این تحقیق در نشریه Journal of Materials Chemistry B به چاپ رسیده است.

ماکسیم آباکوموف از محققان این پروژه می‌گوید: «نانوهیبریدهای طلا/اکسیدآهن دارای ساختار ترکیبی از نانوذرات طلا و مگنتیت (Fe3O4) است در حالی که نانوذرات طلا امکان ایجاد تغییرات و اصلاحات شیمیایی را فراهم می‌کنند، این نانوذرات می‌توانند به‌صورت دیمر درآمده و ساختار کاملا پیچیده‌ای را شکل دهند که در نهایت منجر به خواص نوری منحصربه‌فردی می‌شود.»

خواص نانوهیبریدی این امکان را فراهم می‌کند که بتوان از آن‌ها در رهایش هدفمند دارو در سلول‌های مشخصی استفاده کرد یا آن‌ها را در تشخیص تومورها مورداستفاده قرار داد؛ به‌عنوان مثال، از آن‌ها در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی استفاده کرد.

این گروه تحقیقاتی مطالعه دقیقی از سازوکار تشکیل نانوذرات مغناطیسی دوتایی از جنس طلا و اکسید آهن را انجام دادند. به گفته نویسندگان این مقاله، یافته‌های آن‌ها به‌دلیل امکان کنترل پارامترهای یک واکنش شیمیایی می‌تواند اندازه و شکل نانوذرات را کنترل کند.

پژوهشگران می‌گویند که با گرفتن نمونه‌های مایع از واکنش سنتز این ساختار، اطلاعات جالب توجهی درباره منشا، رشد و جهت‌گیری نانوهیبریدهای طلا/اکسیدآهن به‌دست آوردند.

اولف ویدوالد از محققان این پروژه می‌گوید: «ما در طول تشکیل مگنتیت دو روند را پی‌در‌پی مشاهده کردیم، در مرحله اول نانوذرات اکسیدآهن کروی در هنگام گرم شدن شروع به رشد می‌کنند، در مرحله دوم نانوذرات اکسیدآهن به تدریج شکل اکتاهدرون را در مرحله جوش با حجم ثابتی از نانوذرات به‌خود می‌گیرند.»

در هنگام سنتز، هسته‌های طلای اولیه در نتیجه واکنش در دمای کمتر از ۲۲۰ سانتی‌گراد ظاهر می‌شوند و به دنبال آن هسته اکسید آهن روی سطح نانوبلورهای طلا مشاهده می‌شوند که این‌کار در دمای بین ۲۴۰ تا ۲۸۰ درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد.