دیجیتال کردن میکروسکوپ‌های TEM توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

دکتر فرزاد حمدی از فناوران شرکت فناوری خلأ کهربا از پایان نصب و راه‌اندازی یک دوربین دیجیتال ویژه میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) در یکی از دانشگاه‌های داخل کشور خبر داد. پیش از این نیز بخش ثبت تصویر چندین میکروسکوپ TEM دیگر در کشور توسط این شرکت دیجیتال شده است.

در حال حاضر میکروسکوپ‌های الکترونی عبوری متعددی در کشور هستند که بیشتر این ادوات فاقد دوربین بوده و ثبت تصویر در آن‌ها به‌روش‌های قدیمی نظیر استفاده از شیت‌فیلم‌های قدیمی عکاسی انجام می‌شود که هم ثبت تصویر زمان‌بر بوده و هم مشکلات زیادی برای کاربر به‌همراه دارد.

با افزایش دامنه تحریم‌ها طی یک دهه گذشته و ممنوعیت واردات تجهیزات TEM به داخل کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تلاش کردند تا برای مشکلات حاصل از تحریم، رهیافت‌های فناورانه ارائه کنند.

شرکت فناوری خلأ کهربا یکی از این شرکت‌ها است که اقدام به تجهیز میکروسکوپ‌های الکترونی عبوری داخل کشور به دوربین‌های دیجیتال ویژه تصویربرداری از نمونه‌های TEM کرده است.

دکتر فرزاد حمدی، از فناورانه این شرکت می‌گوید: «۱۰ سال قبل با شدت گرفتن تحریم‌ها، واردات تجهیزات پیشرفته با مشکل روبرو شد، از آن‌جایی که نیاز جدی به تجهیز میکروسکوپ‌های TEM در داخل کشور بود، اقدام به ارائه دوربین‌های دیجیتال ویژه TEM کردیم. اولین دوربین در سال ۱۳۹۰ در آزمایشگاه میکروسکوپی شرکت کفا نصب شد که عملکرد موفق داشت. پس از نصب و راه‌اندازی این دوربین روی دستگاه TEM شرکت کفا، سفارش‌های مختلفی برای این فناوری دریافت کردیم.»

دکتر حمدی می‌افزاید: «به‌تازگی نیز یک دستگاه از این دوربین در آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی عبوری دانشگاه صنعتی شریف نصب شده است.»

به اعتقاد فناور این پروژه که خود نیز از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است، این دوربین با قیمت بسیار کمتر، در حد یک چهارم نمونه خارجی، قابل تهیه است. بخش نرم‌افزاری و رابط کاربری آن نیز توسط مهندسان شرکت فناوری خلأ کهربا ساخته شده است. بنابراین مزیت دیگر این دوربین‌ها ارائه خدمات نرم‌افزاری است به‌ طوری‌که بنا به نیاز کاربر می‌توان نرم‌افزار رابط کاربری را تغییر داد.

این دوربین مجهز به یک حسگر CCD با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل است که بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد زیر دمای محیط سرد شده است.