پاک‌سازی نفت از اقیانوس با جاذب نانویی در سواحل جزیره موریس

پس از نشت نفت در سواحل جزیره موریس، یک استارت‌آپ نانویی با ارسال جاذب‌های نفت به منطقه، به پاک‌سازی آب دریا کمک کرد. این جاذب نانو می‌تواند ۸۶ برابر وزن خود نفت جذب کند و تا چندین بار قابل‌استفاده مجدد است.

شرکت لاگ‌ناین (Log 9) برای کمک به تمیز کردن روغن و مشتقات نفتی از خاک، پدهای جاذب تولید و به بازار عرضه کرده است. در بیانیه‌ این شرکت آمده است که لاگ‌ناین محصولات خود را به صنایع حمل‌ونقل، اسکله‌ها و شرکت‌های نفت و گاز عرضه می‌کند.

لاگ‌ناین یک استارت‌آپ مستقر در بمبئی است که روی فناوری تمیز کردن آلودگی‌های نفتی کار می‌کند. این شرکت به‌تازگی اعلام کرده است که جاذب نفتی موسوم به سوربن را برای تمیز کردن نشت نفت در ساحل جزیره موریس به کار گرفته است.

یک کشتی ژاپنی حامل مقادیر زیادی نفت در ۲۵ ژوئیه در حادثه‌ای ۱۰۰۰ تن نفت را وارد اقیانوس هند کرد که این نشت باعث فاجعه زیست‌محیطی شد. دولت موریس پس از آن که گیاهان و جانوران تالاب‌های مجاور و مرجان‌های منطقه در معرض تهدید قرار گرفتند، اعلام وضعیت اضطراری زیست‌محیطی کرد.

هند برای مقابله با این بحران، به موریس کمک و یک تیم ده نفری از گارد ساحلی هند به همراه ۳۰ تن تجهیزات تخصصی برای پاک‌سازی به منطقه اعزام کرد.

در بیانیه شرکت لاگ‌ناین آمده است که ۱۰ هزار واحد از پدهای جاذب نفت که با گرافن ساخته شده‌اند در این عملیات پاک‌سازی مورداستفاده قرار گرفت.

دانانجای شارما، مدیرعامل شرکت لاگ‌ناین در مورد این موضوع گفت که پدهای سوربن بر پایه گرافن بوده و قادر به جذب مقادیر زیادی نفت هستند و می‌توانند ۶ تا ۷ بار مورداستفاده قرار گیرند. نکته جالب توجه درباره این فناوری آن است که این جاذب‌ها می‌توانند تا ۸۶ برابر وزن خود نفت را جذب کنند.

سه نوع پد مختلف برای جذب نفت در این عملیات مورداستفاده قرار گرفته است. این برای اولین‌بار است که از محصولات سوربن برای پاک‌سازی یک فاجعه بزرگ اقیانوسی استفاده می‌شود.

نشت نفت به اقیانوس اثرات منفی زیست‌محیطی بر اکوسیستم دریا داشته و اثرات آن می‌تواند تا ده‌ها سال باقی بماند.