استارت‌‌آپ‌ نانویی، بیابان را به زمین حاصل‌خیز تبدیل می‌کند!

یک استارتاپ نروژی با استفاده از نانوذرات رس و اسپری آن روی زمین بیابانی، آن‌ها را به‌سرعت به زمین حاصل‌خیز تبدیل می‌کند.

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۵۰ تقریبا ۱۰ میلیارد نفر در کره ‌زمین زندگی کنند که بیشتر آن‌ها در شهرها زندگی خواهند کرد.

انقلاب سبز دهه ۱۹۶۰ برای استفاده از بذرهای اصلاح‌ نژاد شده موجب دو برابر شدن محصولات برنج و گندم شد و میلیون‌ها نفر را از خطر قحطی نجات داد. اما در حال حاضر تغییرات آب‌وهوایی زمین را تهدید می‌کند و نیاز به یک انقلاب سبز دیگر است.

یک استارت‌آپ نروژی به نام دیزرت کنترل (Desert Control) به حل یکی از چالش‌های مهم در حوزه محیط‌زیست پرداخته است، چالشی که با گذشت زمان در حال بدتر شدن است.

بیابان‌زایی به فرایند تخریب زمین که باعث تغییرات آب‌وهوایی می‌شود گفته شده که در سراسر زمین در حال افزایش است. شرکت دیزرت کنترل فناوری ارائه کرده که با استفاده از آن نه‌تنها می‌توان مانع از تخریب بیشتر زمین شد بلکه خاک خشک و بی‌کیفیت را نیز می‌توان به خاک غنی از مواد مغذی تبدیل کرد.

خاک‌های شنی قادر به حفظ آب و مواد مغذی در خود نیستند به طوری‌که آب از میان آن‌ها مستقیم عبور می‌کند و به منابع زیرزمینی می‌رسد. شرکت دیزرت کنترل ماده‌ای به نام نانوکلی سیال ساخته است که در آن ذرات ماسه به یک لایه رس به ضخامت ۱٫۵ نانومتر پوشش داده می‌شود. این پوشش باعث می‌شود که رطوبت به ماسه چسبیده و جذب شود. این بدان معناست که آب و مواد مغذی نیز به ماسه می‌چسبند و شرایط ایده‌آل برای رشد گیاهان به‌وجود می‌آید.

این فناوری را می‌توان به‌عنوان یک نوع اسفنج غول‌پیکر پنداشت که زیر زمین قرار دارد. در این فناوری، نانوذرات رس سیالی با استفاده از سیستم آبیاری سنتی مثل آبپاش‌ها روی زمین اسپری شده و خاک را تا سطح ریشه گیاهان اشباع می‌کند. این خاک نانویی می‌تواند همانند اسفنج رطوبت را در خود حفظ کند و اثرات کودها را افزایش دهد، در حالی‌که هیچ ماده شیمیایی درگیر این فناوری نبود و تنها از آب و خاک رس استفاده شده است.

در کمال تعجب، تنها در مدت چند ساعت می‌توان یک قطعه زمین خشک را به یک زمین حاصل‌خیز تبدیل کرد.