برنامه تحقیق و توسعه برای استفاده از نانوکامپوزیت‌ها در حوزه دریایی

توسعه فناوری تولید نانوکامپوزیت‌های ویژه‌ای به‌منظور استفاده در صنعت دریایی، ماحصل یک کار تحقیقاتی میان شرکت جی۶ متریالز و یک شرکت سنگاپوری است.

شرکت جی۶ متریالز (G6 Materials) اعلام کرد که پروژه تحقیق‌وتوسعه روی مواد کامپوزیتی مبتنی بر گرافن را برای استفاده در کشتی‌ها با شرکت تجاری خود که یک شرکت سنگاپوری است، نهایی کرده است. شرکت سنگاپوری گزارش نهایی شرکت جی۶ متریالز را پذیرفته و این شرکت انتظار دارد که مبلغ نهایی ۱۱۷۵۰۰ دلار آمریکا را از شریک خود دریافت کند. در طول این پروژه، جی۶ متریالز با موفقیت دو فرمولاسیون برای رزین‌های تقویت شده با گرافن را به‌منظور تولید کامپوزیت‌های دریایی حاوی الیاف کربنی و فایبرگلس‌ها را ایجاد کرده است.

با توجه به نتایج آزمون‌های مختلف، فرمولاسیون بهبود یافته با گرافن نسبت به مواد رایج ارتقای قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. علاوه بر استحکام بهبود یافته رزین، اپوکسی تقویت شده با گرافن یک بهبود ۱۴ برابری در مقاومت در شکستگی از خود نشان می‌دهد. این ماده جدید به میزان ۲۰ درصد جذب آب کمتری داشته و مقاومت خستگی کامپوزیت فایبرگلاس ۳ برابر افزایش یافته است. بدین ترتیب عمر این محصول جدید نسبت به فناوری‌های موجود در بازار بسیار بیشتر است.

این فرمولاسیون توسعه‌یافته آزمایش‌های گسترده‌ای را در آزمایشگاه این شرکت پشت سر گذاشته و از طریق یک مرکز ثالث مستقل نیز عملکرد آن موردارزیابی قرار گرفته است. همچین آزمایش‌های میدانی در کارخانه کشتی‌سازی لونگته روی این فناوری انجام شده است.

این نتایج ماحصل یک کار تحقیقاتی دو ساله برای توسعه کامپوزیت‌های دریایی تقویت شده با گرافن است. دانیل استولیاروف، مدیرعامل شرکت جی۶ متریالز می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که این پروژه تحقیقاتی به نتیجه نهایی رسیده است. ما ماده‌ای با عملکرد عالی توسعه دادیم که مشتاقیم آن را به مشتریان خود ارائه دهیم. این ماده می‌تواند در حوزه‌های ساخت‌وساز، خودرو و انرژی سبز کاربرد داشته باشد.»

بر اساس این توافق‌نامه، حقوق مالکیت معنوی این فناوری در اختیار شرکت سنگاپوری خواهد بود و این شرکت دارای مجوز غیرانحصاری استفاده از این فرمولاسیون برای مقاصد تجاری است.