ارزیابی نانودارویی که عوارض ریوی کرونا را کم می‌کند

در یک برنامه همکاری مشترک، چند شرکت دارویی در حال انجام کارآزمایی بالینی روی دارویی هستند که می‌تواند عوارض کووید ۱۹ روی ریه را کم کند. این دارو با استفاده از فناوری نانو توسعه داده شده است.

شرکت هیومنتیکس (Humanetics) و فارماکیوتیکس اینترنشنال (Pharmaceutics International) اعلام کردند که از کارآزمایی بالینی داروی BIO 300 برای مقابله با عوارض طولانی مدت کووید ۱۹ روی ریه پشتیبانی می‌کنند.

در این مطالعه روی بیمارانی که به‌دلیل کووید ۱۹ تحت درمان قرار گرفته و از بیمارستان مرخص شده‌اند، ارزیابی‌هایی انجام می‌شود. این بیماران با خطر احتمالی افزایش عوارض تنفسی روبه‌رو بوده که می‌تواند منجر به اختلالات طولانی مدت مشابه اثر ماندگار سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) شود.

در این پروژه، عملکرد ریه، ظرفیت ورزش و کیفیت زندگی در کسانی که از بیماری کووید ۱۹ نجات پیدا کرده‌اند و واکسن BIO 300 را دریافت کرده‌اند، در مقابل گروهی که دارونما دریافت کرده‌اند، مقایسه می‌شود. نقطه پایانی کارآزمایی، هفته دوازدهم خواهد بود و بیماران به مدت یک‌سال تحت‌نظر خواهند بود.

BIO 300 یک تعدیل‌کننده انتخابی التهابی است که چرخه سلولی را متوقف کرده و DNA آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند.

در این فرمولاسیون از فناوری نانو برای بهبود فعالیت زیستی خوراکی استفاده شده است، فناوری که توسط شرکت هیومنتیکس توسعه داده شده است. این فناوری در ابتدا برای وزارت دفاع آمریکا و به‌منظور محافظت از نیروهای نظامی از گزند صدمات ناشی از پرتوهای یونیزه ارائه شده بود.

موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی که زیر نظر موسسه ملی بهداشت است، بودجه لازم برای این مطالعه را تامین کرده است.

این تحقیق توسط پزشکان لانگون هلث و با مواد کارآزمایی بالینی شرکت پی (Pii) انجام خواهد شد. شرکت‌ هیومنیتیکس و پی از سال ۲۰۱۴ همکاری نزدیکی در زمینه توسعه روش‌های ساخت BIO 300 با هم داشته‌اند که نتیجه این همکاری افزایش خاصیت جذب خوراکی دارو است.

این ویژگی باعث شده تا BIO 300 توسط بیمارانی که کووید ۱۹ را تجربه کرده‌اند به‌راحتی در منزل استفاده شود. نگرانی زیادی درباره اثرات طولانی‌مدت ناشی از عفونت کووید ۱۹ وجود دارد. BIO 300 یکی از روش‌های درمانی است که موجب کاهش آسیب‌های پیشرونده ریه می‌شود.