پیوستن به کنسرسیوم تحقیقاتی با بودجه ۴ میلیون دلاری

دانشگاه آریزونای شمالی به کنسرسیوم ۴ میلیون دلاری برای توسعه نوآوری‌های مبتنی بر فناوری‌نانو پیوست. در این کنسرسیوم مراکز مختلفی شرکت دارند که تجهیزات و زیرساخت‌های خود را به اشتراک می‌گذارند و بنیاد ملی علم نیز از این کنسرسیوم حمایت مالی کرده است.

محققان دانشگاه آریزونای شمالی با همکاری مشترکی که با دانشگاه ایالتی آریزونا دارند به‌دنبال حل مشکلات تحقیقات همگرا از طریق نوآوری‌های مبتنی بر فناوری ‌نانو هستند.

پژوهشگران دانشگاه آریزونای شمالی از طریق کمک مالی بنیاد ملی علم با بیش از ۴ میلیون دلار بودجه، در تلاش هستند در قالب یک برنامه همکاری ۵ ساله، با دانشگاه ایالتی آریزونا و چند مرکز محلی دیگر در پروژه Nanotechnology Collaborative Infrastructure Southwest  موسوم به NCI-SW مشارکت کنند.

NCI-SW یک نود زیرساخت ملی در حوزه فناوری ‌نانو در این منطقه است.

با توجه به آغاز به‌کار پروژه NCI-SW به رهبری تروور تورنتون از دانشگاه ایالتی آریزونا، نسل جدیدی از پیشگامی در حوزه نانومواد زیستی و همچنین مواد کوانتومی ایجاد خواهد شد.

داون تیلبری، معاون مهندسی بنیاد ملی علم می‌گوید: «NNCI به دانشمندان و مهندسان در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند تا مشکلات تحقیقاتی در حوزه همگرا را حل کنند. تحقیق و آموزش از طریق NNCI به نوآوری‌های فناوری ‌نانو کمک می‌کند که این‌کار موجب دستاوردهای مختلفی از ارتباط میان سامانه‌های کوانتومی تا تصویربرداری با وضوح بالا و حسگرهای کاشته شده در مغز خواهد شد که منافع اقتصادی و اجتماعی متعددی برای همه به ارمغان خواهد آورد.»

نقش اصلی مراکز NNCI به‌عنوان تامین‌کننده تسهیلات برای کاربران، ارائه ابزار و تخصص‌های پیشرفته به محققان دانشگاهی، شرکت‌های کوچک و بزرگ و محققان دولتی و دانشجویان در علوم و مهندسی در مقیاس ‌نانو است. در حال حاضر ۱۶ مرکز NNCI در سراسر آمریکا وجود دارند.

رهبران حاضر در این برنامه تجربه گسترده‌ای با مفهوم تسهیلات کاربر دارند. قبل از ورود به دانشگاه آریزونای شمالی، گاربیل مونتانو و جن مارتینز از محققان اصلی و رهبران این پروژه، تجربه کار در مرکز فناوری‌های نانو یکپارچه وزارت انرژی آمریکا را داشته‌اند.

مونتانو می‌گوید: «امکانات و تسهیلات کاربری فناوری ‌نانو نقش بسیار حیاتی در توسعه علم دارند. تاثیری که آن‌ها می‌توانند روی دانشجویان بگذارند بسیار زیاد است.»

NCI-SW متشکل از سایت‌هایی در دانشگاه آریزونای شمالی و دانشگاه ایالتی آریزونا است و کاربران این سایت‌ها به قابلیت‌ها و تخصص‌هایی در مدل‌سازی، تعیین مشخصات و مواد نرم و سخت دسترسی دارند. انواع تجهیزات نظیر میکروسکوپ‌های پیمایشی و طیف‌سنجی‌ها در این سایت‌ها موجود است.