قراردادی برای تولید بخشی از نانوواکسن ضدکرونا در کره‌جنوبی

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده واکسن ضدکرونا، برای افزایش توان تولید این واکسن بخشی از آن را قرار است در یک شرکت‌ کره‌ای تولید کند.

شرکت نوواواکس (Novavax) اعلام کرد که برای تقویت توان تولید واکسن احتمالی کووید ۱۹ با شرکت اس کا‌ بیوساینس (SK bioscience) ارتباط برقرار کرده است.

نوواواکس به‌تازگی از تولید یکی از اجزای واکسن ضدکرونای خود در شرکت کره‌ای اس کا بیوساینس خبر داد، این‌کار، توان تولید این واکسن را در شرکت نوواواکس تقویت می‌کند.

شرکت نوواواکس بودجه ۲ میلیارد دلاری برای تولید واکسن ضدکرونا دریافت کرده است که ۳۸۴ میلیون دلار از این بودجه از سوی ائتلاف نوآوری‌های آمادگی برای اپیدمی تامین شده است.

به‌عنوان بخشی از این معامله، نوواواکس متعهد شده است که واکسن خود را بعد از تایید نهایی به سراسر جهان عرضه کند، طرحی که هدف آن دسترسی عادلانه به واکسن کووید ۱۹ در سراسر جهان است.

این دو شرکت گفته‌اند که اس کا‌ بیوساینس تولید آنتی‌ژن را در کارخانه تولید واکسن خود در کره‌جنوبی از ماه جاری آغاز خواهد کرد. آن‌ها همچنین توافق‌نامه‌ای را با وزارت بهداشت و رفاه این کشور به امضا رسانده‌اند که این واکسن را در دسترس مردم قرار دهند.

نوواواکس پس از دریافت ۱٫۶ میلیارد دلار حمایت مالی برای انجام تست‌ و تولید این واکسن، در صدد ارائه ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن به دولت آمریکا است. این رقم بیشترین حمایت مالی است که دولت آمریکا از تولید واکسن کرده است، پیش از این، حمایت مالی ۱٫۲ میلیارد دلاری از واکسن AZD۱۲۲۲ شرکت آسترازنکا در میانه‌های ماه می انجام شده بود.

در یک کارآزمایی بالینی، واکسن احتمالی کووید ۱۹ شرکت نوواواکس موسوم به NVX-CoV2373 موجب شد که سطح بسیار بالایی از آنتی‌بادی در داوطلبان ایجاد شود که این‌کار بعد از دو دوز تزریق انجام شد. این واکسن توسط بدن داوطلبان به‌خوبی تحمل شد.

این واکسن از یک فناوری مبتنی بر نانوذرات برای تولید آنتی‌ژن استفاده می‌کند، مولکول‌هایی که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن برعلیه ویروس کووید ۱۹ می‌شود.

نوواواکس به‌تازگی یک کارخانه تولید واکسن را در جمهوری چک خریداری کرده است اما این حمایت مالی برای تولید واکسن و تحویل آن به آمریکا اعطا شده است.