استارت‌آپی که با نانوذرات مس فیلتر و ماسک ضدویروس می‌سازد

با تاسیس یک استارت‌آپ، قرار است فناوری نانوذرات مس برای تولید فیلتر و ماسک‌های ضدویروس استفاده شود. این فیلترها و ماسک‌ها برای مقابله با کرونا مناسب هستند.

محققان معتقدند که ماسک در حال حاضر بخشی از زندگی روزمره ما است اما این پوشش‌های صورت مانع از عبور ذرات ویروس کرونا نمی‌شوند. ذرات ویروسی برای جذب توسط ماسک بسیار کوچک هستند، اما محققان یک استارت‌آپ می‌گویند که برای این کار راه‌حلی ارائه کردند. آن‌ها با استفاده از قدرت مس، آن هم در مقیاس میکروسکوپی، موفق شدند تا ذرات ویروس را به دام بیندازند. استفاده از مس موجب از بین رفتن ویروس‌ها نیز می‌شود.

این فناوری هم برای ماسک و هم برای فیلترهای هوای موردنیاز بیمارستان‌ها و مدارس قابل استفاده است، از این رو، استارت‌آپی برای تجاری‌سازی این فناوری تاسیس شده که به گفته بنیان‌گذاران این استارت‌آپ قرار است این فناوری را به بازار برسانند.

منجیلا آگاروال، مدیر موسسه توسعه نانوسیستم‌های یکپارچه می‌گوید: «ذرات ویروسی بسیار کوچک هستند. یک ماسک صورت به‌طور طبیعی قادر به جذب ذرات ویروس نیست و همچنین نمی‌تواند ویروس را غیرفعال کند. اگر ذرات ویروسی با پارچه ماسک تماس پیدا کند، در آنجا می‌ماند و باعث آلودگی می‌شود.»

دکتر حمید دلیر، دانشیار مهندسی مکانیک این موسسه اظهار می‌دارد که آن‌ها فناوری ایجاد کردند که در آن از ویژگی ضدویروسی مس استفاده می‌شود تا ماسک و فیلترها را قادر سازد ویروس کرونا را مهار کرده و از بین ببرد.

آگاروال می‌گوید: «از منظر عامیانه، این فناوری همانند یک اسپری است هر چند که ما از یک میدان الکتریکی برای اسپری کردن این پوشش استفاده می‌کنیم تا در نهایت یک ساختار سه‌بعدی نانو را روی ماسک ایجاد کرده و ویروس را به دام اندازیم. ما یک لایه از نانوذرات مس را روی سطح اسپری می‌کنیم. به محض این که ویروس در این ساختار به دام افتد به سرعت توسط مس غیرفعال می‌شود چرا که مس دارای خواص ضدویروسی است.»

این تیم تحقیقاتی در حال توسعه این فناوری و استفاده از سامانه رول به رول هستند تا تولیدکنندگان ماسک نیاز به تغییر روند تولیدی خود نداشته باشند.