عرضه دستگاه تشخیص سریع کرونا با نانوذرات فلورسانس

یک شرکت آلمانی اقدام به عرضه دستگاهی کرده که قادر است با استفاده از نانوذرات فلورسانس بیماری کرونا را شناسایی کند.

شرکت کیاژن (QIAGEN) پس از آن که مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را به‌صورت اضطراری به‌دست آورد، تست تشخیص دیجیتال خود را برای شناسایی آنتی‌بادی‌های ویروس SARS-CoV-2 روانه بازار کرد.

این شرکت آلمانی اعلام کرد، در توسعه این دستگاه از همکاری شرکت الومه نیز استفاده کرده است و در بخشی از این دستگاه از فناوری شرکت استرالیایی الومه استفاده شده است.

این کیت تشخیص طبی که در مدت زمان ده دقیقه قادر به بررسی و شناسایی آنتی‌بادی‌های lg) IgA, IgM, IgG) است، می‌تواند نتایج بسیار دقیقی در تشخیص کرونا ارائه دهد.

این تست تشخیص که با فناوری شریک تجاری کیاژن، یعنی شرکت الومه ساخته شده است، کمبودهای فعلی آزمون تشخیص کرونا را جبران می‌کند، آزمون‌هایی که باید خودکار بوده و خواندن نتایج آن‌ها سریع و راحت باشد.

این سیستم امکان تشخیص سریع و کیفی تمام آنتی‌بادی‌های کرونا را در پلاسما و سرم فراهم می‌کند. این فناوری اواخر ماه آگوست ۲۰۲۰ پس از دریافت مجوز اضطراری سازمان غذا و دارو، وارد بازار شد.

کیاژن برای توزیع این فناوری باید مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت می‌کرد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرورت تسریع فرایند اعطای مجوز به فناوری‌های این حوزه، سازمان غذا و دارو به‌صورت اضطراری اقدام به ارائه مجوز به این فناوری کرد. اولین محموله اواخر ماه آگوست آماده و به بازار آمریکا عرضه شد. برای بازار اروپا و دیگر مناطق جهان نیز قرار است عرضه این محصول آغاز شود.

حساسیت این تست سرولوژی در حد ۱۰۰ درصد است. این آزمایش با استفاده از یک دستگاه دیجیتال قابل حمل کوچک انجام و نتایج آن بعد از ده دقیقه آماده می‌شود. هر دستگاه می‌تواند تا هشت نمونه بیمار را به‌صورت هم‌زمان کنترل کند و حداکثر ۳۲ آزمایش در هر ساعت انجام می‌شود. فناوری تشخیص فلورسانس نانوذره‌ای در این دستگاه به کار رفته که روی سرم یا پلاسمای نمونه بیمار به کار می‌رود. از همین پلتفورم می‌توان برای تشخیص عفونت نهفته سل استفاده کرد.