باتری حاوی نانوالماس که ۲۸ هزار سال دوام خواهد داشت

نیما گلشریفی مدیرعامل شرکت NDB خبر ساخت نمونه اولیه باتری نانویی را اعلام کرد که دوامی در حد ۲۸ هزار سال دارد. برای درک بهتر این زمان، به یاد آورید که از آخرین عصر یخبندان ۱۱ هزار سال می‌گذرد!

استارتاپ ان‌دی‌بی (NDB) اعلام کرده که باتری مبتنی بر نانوالماس ساخته که خودشارژ شونده بوده و می‌تواند برای هزاران سال شارژ را تامین کند. این پروژه با هدایت مایکل پروپر فیزیک‌دان دانشگاه کمبریج انجام شده است که در آن از نانوالماس برای ساخت باتری استفاده شده است. سازوکار این باتری به‌گونه‌ای است که در آن بار الکتریکی از الماس استخراج می‌شود و به باتری اجازه می‌دهد که از این بار استفاده کند.

نیما گلشریفی، بنیان‌گذار استارتاپ NDB می‌گوید: «تیم ما رهبرانی در زمینه فناوری ‌نانو، علوم هسته‌ای و در حوزه الماس هستند که تجربه فعالیت دانشگاهی و تحقیقاتی را به گرد هم آورده تا از ترکیب این تخصص‌ها بتوانیم رهیافت جدیدی برای تغییر زندگی ارائه کنیم. ما به‌شدت نگران رفاه در این کره خاکی هستیم و روی کاهش تغییرات آب‌وهوایی تمرکز داریم تا کره زمین را برای نسل‌های بعدی محافظت کنیم. با استفاده از باتری NDB ما به موفقیت بزرگ و پیشگامانه‌ای در بخش باتری دست پیدا کرده‌ایم که بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای هزاران سال دوام داشته باشد. این باتری برای کار تنها به هوای طبیعی نیاز دارد.»

گلشریفی می‌گوید که این باتری تقریبا ۲۸ هزار سال عمر خواهد داشت که برای تلفن‌های همراه، هواپیماها و وسایل نقلیه قابل استفاده است.

به گفته مدیر اجرایی این شرکت، NDB در حال حاضر دو مشتری بتا را برای این فناوری تضمین کرده است که یکی از مشتریان در حوزه چرخه سوخت هسته‌ای و دیگری یک شرکت پیشرو در زمینه تولید محصولات هوافضا است.

گلشریفی می‌گوید که در حال حاضر اولین نمونه تجاری این باتری در حال ساخت بوده که تا پیش از پایان سال جاری میلادی در دسترس خواهد بود.

این باتری از ترکیبات نیمه‌هادی، فلز و سرامیک ساخته می‌شود که در آن از رادیو ایزوتوپ‌ها استفاده شده است. انرژی این باتری از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو مورداستفاده در راکتورهای هسته‌ای تامین شده در حالی که پرتو افشانی آن‌ها کمتر از پرتو افشانی طبیعی بدن انسان است؛ بنابراین استفاده از آن‌ها ایمن بوده و خطری نخواهد داشت.