موفقیت بسته‌های نانویی حاوی RNA به‌عنوان واکسن ضدکرونا

یک گروه تحقیقاتی با استفاده از مهندسی زیستی، بسته‌هایی حاوی RNA پیغام‌بر تولید کردند که پس از تزریق به موش‌ها، آنتی‌بادی ضدکرونا در موش‌ها ایجاد کرد.

به تازگی مقاله‌ای در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است که در آن روشی جدید برای مهندسی زیستی به‌منظور تولید پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های ویژه ارائه شده است، موادی که به توسعه واکسن‌های ضدویروس SARS-CoV-2 کمک می‌کند.

به‌عنوان بخشی از این تحقیقات، محققان یک فرایند سلولی طبیعی را برای افزایش سطح دو پروتئین که توسط ویروس کرونا در حمله به سلول‌های دیگر استفاده می‌شود، به‌کار گرفتند. آن‌ها در قدم بعد سلول‌های تقویت‌کننده پروتئین‌ را در نانوذرات بسته‌بندی و آن را وارد بدن موش کردند. نتایج نشان داد که موش‌ها آنتی‌بادی علیه ویروس کرونا را تولید کرده بودند.

بیژو دونگ، نویسنده ارشد مقاله مربوط به این پروژه می‌گوید: «ما چهار سال است که روی مهندسی RNA پیام‌رسان کار می‌کنیم تا آن‌را مهندسی نماییم. اگر واکسن‌هایی که در حال توسعه هستند به‌خوبی کار کنند که عالی است اما اگر مشکلی در آن‌ها ایجاد شود، این فناوری یک گزینه جایگزین خواهد بود و ما به‌سرعت می‌توانیم این فناوری را مقیاس‌پذیر کنیم. در حال حاضر این کار در حد اثبات مفهوم انجام شده‌است و ما نشان داده‌ایم که می‌توان از توالی RNA پیغام‌رسان برای بهبود تولید پروتئین، تولید آنتی‌ژن‌ها و القای آنتی‌بادی استفاده کنیم.»

این روش جدید با تغییر برخی توالی‌های خاص RNA پیغام‌رسان توسعه داده شده‌است، مولکول‌هایی که اطلاعات ژنتیکی را به پروتئین‌های عملکردی تبدیل می‌کنند. با این حال، این توالی‌های RNA که به مناطق ترجمه نشده (UTRs) معروف هستند، نمی‌توانند به پروتئین تبدیل شوند. بنابراین، محققان با ایجاد تغییراتی در ساختار آن‌ها، موفق به تولید مقادیر قابل توجهی پروتئین شدند.

به گفته محققان این پروژه، UTR پلتفورمی است که می‌توان آن‌را برای هر نوع RNA پیام‌رسان اعمال کرد. آن‌ها به دنبال کشف دیگر روش‌های درمانی هستند.

علاوه‌بر این، در این پروژه محققان RNA پیام‌رسان را در نانوذرات لیپیدی قرار دادند و از آن به‌عنوان واکسن روی موش‌ها استفاده کردند که پس از دو هفته، سلول‌های ایمنی موش‌ها آنتی‌بادی ضدکرونا تولید کرد.