نیازهای یک استارتاپ برای بین‌المللی شدن و حضور در برابر سرمایه‌گذاران خارجی

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹، وبیناری با موضوع نیازهای یک استارتاپ برای بین‌المللی شدن و حضور در برابر سرمایه‌گذاران خارجی توسط هادی حسین‌زاده، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت NanoCnet و فارغ‌التحصیل پسادکتری مهندسی الکترونیک-فناوری نانو از دانشگاه واترلو کانادا برگزار می‌شود.

بخش مهمی از موفقیت یک کسب‌وکار، به بازار هدف و میزان استقبال مشتریان از محصولات و خدمات عرضه شده بستگی دارد. به‌عبارت دیگر، هر چقدر هم که عملکرد محصول شما خوب باشد، تا مشتریان و بازار آن را نپذیرند، عملاً به موفقیت چندانی دست نخواهید یافت. نکته مهم در این زمینه، توجه به ذائقه بازار و در کنار آن، تنوع‌بخشی به بازارهای هدف است.

یک اشتباه رایج بین کسب‌وکارهای نوپا، تمرکز صرف بر بازارهای محلی است. اغلب در ذهن بنیان‌گذاران و کارآفرینان استارتاپی، این تصور نادرست وجود دارد که با توجه به محدودیت در منابع (مالی، انسانی، تجهیزات و…)، نباید به توسعه بین‌المللی بازار فکر کنند. این در حالی است که در فضای فعلی کسب‌وکار، استارتاپ‌ها تقریباً در همان لحظات اولیه پس از راه‌اندازی، می‌توانند به بازارهای بین‌المللی دسترسی پیدا کنند. البته در این مسیر، انطباق «بازار/محصول» از لحاظ جغرافیایی، صنعت و خود کسب‌وکار هم بسیار مهم است.

در گسترش فضای کسب‌وکار و بین‌المللی‌سازی آن، یک راهبرد هدفمند و یکپارچه برای افزایش مقیاس الزامی است. در این مسیر، توسعه بازار از یک ناحیه محلی تا هر تعداد بازار بین‌المللی، دقت و تیزبینی خاص بنیان‌گذاران و مدیران شرکت را می‌طلبد. در کنار این موضوع، بحث تأمین مالی و جذب سرمایه هم مطرح است. دنیای امروز، دنیای نوآوری و ایده‌های خلاقانه است و سرمایه‌گذاران، بهتر از هر کسی این موضوع را فهمیده‌اند. این یک فرصت بزرگ برای صاحبان ایده و فناورانی است که می‌خواهند دنیای پیرامون خود را تغییر دهند. دیگر لازم نیست که به یک محیط محدود و محلی تکیه کنید، حتی مرزهای جغرافیایی ملی را هم فراموش کرده و در پی سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در یک مقیاس جهانی باشید!

با مشارکت یک سرمایه‌گذار خارجی در استارتاپ، علاوه بر این‌که منابع مالی لازم برای توسعه ایده و فناوری فراهم می‌شود، راه‌های ورود به بازارهای بین‌المللی هم تسهیل می‌شود. سرمایه‌گذاران استارتاپی، اعم از فرشتگان کسب‌وکار یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VCs)، به خوبی با بازار کشور خود و الزامات آن آشنا بوده و حتی در موارد جزئی، مانند کانال‌های توزیع و بازاریابی هم به شما کمک می‌کنند.

لازم به تأکید است که در افزایش مقیاس بین‌المللی و فرایند جهانی شدن، تیم‌های توسعه محصول و مهندسی، باید برای ورود به بازار، راه و روش جدیدی برای هماهنگی با بخش‌های فروش و بازاریابی داشته باشند. همچنین، استارتاپ‌ها باید بین موفقیت فوری در بازار محلی و ابتکارات مبتنی بر منابع برای گسترش به نواحی جدید، تعادل ایجاد کنند.

حضور در بازارهای بین‌المللی عالی است، جذب سرمایه‌گذاران خارجی از آن هم بهتر است. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد! معرفی ایده به سرمایه‌گذار، در حالت معمول هم با پیچیدگی‌ها و چالش‌های خالصی همراه است، دیگر چه برسد که بخواهید با سرمایه‌گذاران خارجی مواجه شوید. کاری دشوار در پیش رو دارید، اما اگر بتوانید از عهده آن برآیید، بازاری بزرگ و بین‌المللی را پیش روی خود گشوده‌اید. سخت هست، اما رسیدن به آن یک شیرینی درازمدت را برایتان به ارمغان می‌آورد. کافی است لحظه‌ای به آن فکر کنید: «اگه بشه چی میشه!»

نظر به اهمیت مسئله، در این وبینار به‌عنوان دهمین رویداد کاریز، در قالب کاریز تجربه، نیازهای یک استارتاپ برای بین‌المللی شدن و حضور در برابر سرمایه‌گذاران خارجی را از زبان دکتر هادی حسین‌زاده می‌شنویم. وی دارای مدرک فوق دکتری مهندسی الکترونیک/ نانوفناوری از دانشگاه واترلو کانادا است و تجربه تأسیس شرکت «NanoCnet» را در کارنامه دارد. این تجربه ارزشمند کارآفرینی، به این بنیان‌گذار استارتاپی کمک نموده تا درکی بهتر از فضای کسب‌وکارهای نوپا به‌ویژه فعالیت در بازارهای بین‌المللی به دست آورد.

اگر علاقه‌مند به کارآفرینی و فرایند هیجان‌انگیز تجاری‌سازی هستید، اگر ایده‌ای در ذهن دارید و می‌خواهید آن را به بازار عرضه کنید، اگر مدیر یک استارتاپ تازه تأسیس هستید، در این وبینار حضور یافته و چگونگی دستیابی به بازارهای بین‌المللی و نحوه مواجهه با سرمایه‌گذاران خارجی را دریابید.

برای ثبت‌نام به اینجا مراجعه کنید.