تولید صنعتی گرافن با خلوص بسیار بالا

یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید گرافن موفق به تولید گرافن با خلوص بالا در مقیاس صنعتی شده ‌است، گرافنی که بیش از ۹۰ درصد ترکیبات آن تک‌لایه هستند.

شرکت نانوتک انرژی (Nanotech Energy) تولیدکننده یکی از خالص‌ترین محصولات گرافنی در جهان، اعلام کرد که فرایند تولید و مقیاس‌سازی گرافن با بیش از ۹۰ درصد گرافن تک‌لایه را آغاز کرده است که به‌عنوان یکی از خالص‌‌ترین گرافن‌های موجود در بازار شناخته می‌شود.

نانوتک در حال برنامه‌ریزی روی دو خط تولید گرافن برای رفع نیاز بازار به ورق‌های گرافن با محتوی اکسیژن کم است. اولین خط تولید دارای محصول محتوی اکسیژن تقریبا ۱۳ تا ۱۵ درصد و دومین خط تولید دارای محصول حاوی ۳ درصد اکسیژن خواهد بود. این شرکت اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۲۰ هر دو خط تولید راه‌اندازی می‌شوند. شرکت نانوتک مجموعه‌ای از محصولات حاوی گرافن را در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ ارائه می‌کند.

جک کاوانو، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت نانوتک انرژی اظهار داشت: «استفاده از گرافن به‌عنوان ابررسانا نوید بزرگی است. با این حال بیشتر تولید‌کنندگان محصول حاوی کمتر از ۱۰ درصد گرافن به بازار عرضه می‌کنند، از این‌رو انطباق این محصول با نیاز بازار به آهستگی انجام می‌شود. اکنون خلوص گرافن ما به تولیدکنندگان محصول این اطمینان را می‌دهد که برای گسترش توسعه فناوری محصولات خود از این مواد استفاده کنند.»

سال‌هاست که صنعت گرافن به‌دلیل کیفیت ضعیف مواد، عملکرد مطلوبی ندارد. دکتر نووسلوف، کاشف گرافن، دو سال قبل در مجله Advanced Material متذکر شد که کیفیت گرافن تولید شده در جهان به نسبت پایین است و برای بیشتر کاربردها بهینه نیست و شرکت‌ها در حال تولید ریزپلاکت‌های گرافیتی هستند. این به ما کمک می‌کند تا درک کنیم که چرا کاربرد گرافن در بیشتر صنایع هنوز اجرایی نشده‌ است.»

ماهر الکدی، بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری شرکت نانوتک می‌گوید: «گرافنی که اکنون نانوتک انرژی تولید می‌کند، دارای ویژگی‌های برجسته‌ الکتروشیمیایی و ترکیب منحصربه‌فردی از مساحت سطحی بالا، هدایت الکتریکی قابل توجه و ویژگی‌های مکانیک عالی است. محصولات گرافنی ما این امکان را دارد که در طیف وسیعی از محصولات با عملکرد بی‌نظیر نظیر باتری، ابرخازن، جوهر، اپوکسی رسانا و محافظ EMI به کار روند.»

این شرکت صاحب اولین ثبت اختراع گرافن در جهان است که در سال ۲۰۰۲ توسط ریچارد کانر بنیان‌گذار شرکت نانوتک انرژی و استاد دانشگاه کالیفرنیا انجام شد.