تایید اثربخشی گرافن در منسوجات و پارچه‌های پیشرفته

یکی از تولیدکنندگان گرافن اعلام کرد که عملکرد گرافن این شرکت روی پارچه‌ها و منسوجات توسط یک دانشگاه پیشرو موردارزیابی قرار گرفته و نتایج آن به‌صورت عمومی منتشر شده است.

شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) تولیدکننده محصولات مبتنی بر گرافن، می‌گوید که نتایج یک پروژه دو ساله در مورد استفاده از گرافن در منسوجات و پارچه‌های پیشرفته در مجله Journal of Applied Polymer Science به چاپ رسیده است.

این پروژه توسط آزمایشگاه مواد برای نوآوری و به رهبری لوئیجی دی‌ناردو و با پشتیبانی فنی بنیاد فوندازیون پلی‌تکنیکو دی‌میلانو انجام شده ‌است. در این پروژه از نانوپلاکت‌های گرافنی G+ که توسط شرکت دایرکتا پلاس تهیه شده، استفاده شده ‌است. جولیو سزارو، مدیر اجرایی دایرکتاپلاس می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که این تحقیق جامع در مورد محصولات ما توسط یک دانشگاه فنی پیشرو در ایتالیا صورت گرفته است که ویژگی‌های فنی این ماده در این پروژه تایید شده که این موضوع برای مشتریان ما در حوزه نساجی بسیار جذاب است.»

دایرکتا پلاس پیش از این، از گرافن برای استفاده در منسوجات استفاده کرده است. یکی از حوزه‌هایی که دایرکتا پلاس در آن وارد شده، تولید ماسک‌های آنتی‌باکتریال با کمک گرافن است. این شرکت نشان داده است که گرافن می‌تواند در بهبود خواص منسوجات تاثیر گذاشته و حتی اثرات ضدویروسی به آن اعطا کند. هنگامی که ویروس با منسوجات حاوی گرافن تماس پیدا می‌کند، فیلتر شده و مقدار آن به‌میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

سال گذشته نیز شرکت دایرکتا پلاس در یک پروژه اروپایی موسوم به گرین‌تکس شرکت کرد، پروژه‌ای که در آن از گرافن برای توسعه منسوجات استفاده می‌شود. این شرکت موفق به دریافت گرنتی از اتحادیه اروپا برای پروژه‌ای به‌منظور توسعه فناوری‌ سازگار با محیط‌زیست به‌منظور چاپ دیجیتالی محصول گرافنی G+ روی منسوجات شد. این پروژه برای یک دوره اولیه ۲۴ ماهه بوده و ارزش آن حدود یک میلیون یورو است.

دایرکتا پلاس که یکی از تولیدکنندگان گرافن در جهان است، پیش از این نیز در صنایع مختلف نظیر تولید آسفالت و منسوجات فعالیت‌هایی داشته است. این شرکت چندی پیش اعلام کرد که محصولات گرافنی دایرکتاپلاس قرار است توسط یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نساجی مورداستفاده قرار گیرد. لورو پیانا یک شرکت ایتالیایی تولیدکننده پارچه و لباس بوده که به‌دنبال استفاده از فناوری‌ نانو در منسوجات است.