پلتفرمی برای ساخت واکسن با کمک مهندسی DNA

با استفاده از مهندسی DNA محققان موفق به ارائه پلتفرمی شدند که امکان تولید واکسن برای مقابله با سرطان را فراهم می‌کند.

دانشمندان از فناوری ‌نانو مبتنی بر مهندسی DNA برای تحریک پاسخ ایمنی قوی ضدتوموری بدن در مدل‌های پیش‌بالینی استفاده کردند.

محققان موسسه ویستار با ترکیب تخصص خود در مهندسی پروتئین و فناوری DNA مصنوعی، واکسن‌های ضدتومور حاوی نانوذرات ساختند که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و سلول‌های CD8 T شده و رشد ملانوم در مدل‌های پیش‌بالینی را کاهش می‌دهد.

نتایج این پروژه در نشریه American Association for Cancer Research به چاپ رسیده است.

واکسن‌های نانو از ذرات بسیار کوچک تشکیل شده‌اند که از نظر ابعاد مشابه باکتری و ویروس هستند. برای ایجاد نسخه‌های متعدد از آنتی‌ژن و ایجاد پاسخ ایمنی بدن از این واکسن‌ها استفاده می‌شود. این گروه تحقیقاتی پیش از این گزارشی درباره استفاده از دستورالعمل DNA به‌منظور تولید واکسن منتشر کرده بودند (واکسن‌های Dlnano).

واکسن‌های Dlnano درون بدن مونتاژ می‌شوند و نسبت به واکسن‌های نانوذره‌ای مبتنی بر پروتئین در شرایط بیماری عفونی، به‌ویژه پاسخ سلول‌های CD8 T پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد می‌کنند.

دانیل کولپ، استاد مرکز واکسن و ایمونوتراپی ویستار می‌گوید: «ما قصد داشتیم تا واکسن‌های Dlnano را برای ایمنی‌درمانی سرطان تست کنیم و این پلتفرم را برای درمان سرطان بررسی کنیم.»

سلول‌های CD8 T به دلیل توانایی در از بین بردن سلول‌های بدخیم، به‌طور خاص نقش مهمی در ایمنی ضدسرطان دارند، بنابراین درگیری این سلول‌ها قدم مهمی برای موفقیت رویکرد واکسن ضدسرطان است. اگر چه دستیابی به این نوع پاسخ ایمنی، با استفاده از واکسن‌های حاوی پروتئین یا ویروس غیرفعال شده، به‌طور معمول دشوار است.

محققان واکسن‌های Dlnano را با ۶۰ نسخه مختلف از قطعات پروتئینی مشتق شده از آنتی‌ژن‌های اختصاصی ملانوم Trip2 و Gp100 طراحی کردند و آن‌ها را روی موش‌ها آزمایش کرده و شاهد زنده ماندن طولانی‌مدت موش‌ها بودند که این امر به فعال شدن سلول‌های CD8 T بستگی دارد.

زیانگ‌ژو از محققان این پروژه می‌گوید: «یکی از مزایای فناوری DNA مصنوعی نسبت به دیگر روش‌ها، کاربرد همه‌جانبه این پلتفرم است.»