IBM نقشه راه توسعه محاسبات کوانتومی را منتشر کرد

شرکت IBM با انتشار نقشه راه کوانتومی خود، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ دستگاه با ظرفیت ۱۰۰۰ کیوبیت می‌سازد.

IBM به تازگی نقشه راه خود را برای آینده سخت‌افزاری محاسبات کوانتومی منتشر کرد. در کنار انتشار این نقشه راه، این شرکت اعلام کرده است که در حال ساخت یک پردازنده کوانتومی با بیش از ۱۰۰۰ کیوبیت است که تا سال ۲۰۲۳ ارائه خواهد شد.

در حال حاضر، پردازنده‌های کوانتومی این شرکت با ۶۵ کیوبیت کار می‌کنند و این شرکت قصد دارد سال آینده یک پردازنده ۱۲۷ کیوبیتی بسازد و برای سال ۲۰۲۲ نیز یک دستگاه ۴۳۳ کیوبیتی را راه‌اندازی خواهد کرد.

برای رسیدن به این مرحله، شرکت IBM یک یخچال رقیق‌سازی کاملا جدید برای نگهداری این تراشه‌ها را ارائه خواهد کرد. همچنین IBM به‌دنبال ارائه فناوری است که می‌تواند این واحدها را به‌هم متصل کرده و یک سیستم یکپارچه ارائه کند که شبیه به معماری چند هسته‌ای فعلی در تراشه‌های کلاسیک است.

داریو گیل از شرکت IBM می‌گوید که ارائه این نقشه راه شبیه به تولید صنعت نیمه‌هادی است. او معتقد است که برای رسیدن به هدف نهایی صنعت کوانتومی، یعنی ساخت یک کامپیوتر کوانتومی مقیاس بزرگ که تحمل خطا داشته باشد، این شرکت می‌تواند دو مسیر متفاوت را طی کند. اولین مسیر بیشتر شبیه به برنامه آپولو است، جایی که همه دور هم جمع می‌شوند و برای یک دهه روی یک مشکل کار می‌کنند و سپس همه قطعات مختلف برای یک لحظه دستیابی به موفقیت، به‌هم متصل می‌شوند.

وی می‌گوید: «مسیر دوم این است که ببینید امروز چه کاری می‌توانید انجام دهید و آن‌را انجام دهید و به محصولی با توانایی امروز برسید. سپس بازخورد بگیرید که این کار بسیار فرهنگ چابکی است. ما در توسعه کامپیوتر کوانتومی از این مدل استفاده کردیم.»

او همچنین استدلال می‌کند که اکنون لحظه‌ای جدید در صنعت کوانتوم است. ما به جایی رسیده‌ایم که سرمایه‌گذاری کلی به اندازه کافی در حال انجام است، شروع کار با سازوکارهای هماهنگ بسیار مهم است چرا که نباید منابع نادرست تخصیص یابد و باید به همه اجازه دهیم که کار خود را انجام دهند.

او شرایط فعلی را شبیه روزهای اولیه صنعت نیمه‌هادی تشبیه می‌کند جایی که همه افراد، همه نوع کار انجام می‌دادند اما با گذشت زمان، یک اکوسیستم واحد شکل گرفت.