پیش‌بینی بازار بیش از ۳ میلیارد دلاری نانوذرات نقره تا سال ۲۰۲۴

با افزایش دامنه کاربرد نانوذرات نقره، پیش‌بینی می‌شود که این نانوذرات تا سال ۲۰۲۴ بازار بیش از ۳ میلیارد دلاری داشته باشند.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که نانوذرات نقره درآمد قابل توجهی در صنعت منسوجات ایجاد می‌کند. با استفاده از نانوذرات فلزی در کالاهای مصرفی نظیر منسوجات، مواد غذایی، خمیردندان و صابون، درآمد قابل توجهی از کسب‌وکار نانوذرات نقره به‌دست می‌آید.

نانوذرات نقره به‌دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی که دارد و از آنجایی که دارای خواص آنتی‌باکتریال است مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته و ارزش‌افزوده زیادی برای ذی‌نفعانی که روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به ارمغان آورده است.

نانوذرات نقره بالاترین درجه ارزش تجاری را در صنعت نساجی، غذا و نوشیدنی، الکترونیک و مراقب بهداشتی ایجاد کرده است. برای مثال، فعالیت‌های ضدقارچی باعث شده تا این نانوذرات در پزشکی، دارو، مواد آرایشی، صابون و پلاستیک به‌کار گرفته شوند.

در گزارشی که گلوبال مارکت اینسایت به چاپ رسیده است، پیش‌بینی شده که اندازه بازار نانوذرات نقره تا سال ۲۰۲۴ به ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

نانوذرات سریع‌ترین رشد را در محصولات آرایشی تجربه می‌کند چرا که مانع از آلودگی باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. همچنین از این نانوذرات در مواد آرایشی و پودرهای آرایشی استفاده می‌شود.

نانوذرات نقره در حال ورود به ژل‌های مراقبت دهان و خمیردندان هستند که مانع از رشد باکتری‌ها شده و به کاهش بوی بدن دهان کمک شایانی می‌کنند.

رنگ‌ها و پوشش‌ها نیز در حال تبدیل شدن به یک نمونه سودآور هستند زیرا پوشش‌های حاوی نانوذرات نقره در صنایع خودروسازی، بهداشت و ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرند. استفاده از نانوذرات نقش اساسی در حفاظت از محصولات مقاوم در برابر پرتو فرابنفش و خوردگی می‌شوند.

نانوذرات نقره در بخش دارویی نیز در حال توسعه هستند چرا که طیف گسترده‌ای از خواص ضدویروسی، ضدتومور و ضدباکتری را از خود به نمایش می‌گذارند.

نانوذرات نقره در ارتوپدی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند و در بخش سیمان استخوان، ایمپلنت‌ها و پوشش‌های هیدروکسی آپاتیت برای جلوگیری از تشکیل زیست‌فیلم‌ها استفاده می‌شوند.