استفاده ‌از گرافن برای تقویت قطعات فضای داخلی خودروهای فیات‌کرایسلر

یک شرکت کانادایی که تامین‌کننده قطعات مورداستفاده در فضای داخلی خودروهای فیات کرایسلر است، در حال استفاده از گرافن برای ارتقای کیفی این قطعات است. این شرکت به‌دنبال افزایش دوام قطعات در برابر گرما و سرمای شدید با کمک گرافن است.

شرکت سی‌پی‌کی انتریورز پروداکتس (CpK Interiors Products) در حال کار روی ساخت قطعات داخلی خودرو با کمک گرافن است تا بخش‌های داخلی خودرو در برابر گرما و سرمای شدیدی محافظت شوند.

با ارائه فناوری‌های جدید، چشم‌انداز صنعت خودرو در حال تغییر است. با این‌حال هنوز دوام برخی از قطعات داخل خودرو پایین است و به مرور زمان دچار سایش یا زوال ساختاری می‌شوند.

از این رو، شرکت سی‌پی‌کی انتریورز پروداکتس در حال کار روی ساخت قطعاتی است که با گرافن تقویت شده ‌است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ در اونتاریو کانادا تاسیس شده ‌است و در حال حاضر، قطعات داخلی خودرو نظیر پنل‌، کنسول‌ و شارژر را برای شرکت خودروسازی فیات کرایسلر تولید می‌کند.

این شرکت در زمینه تولید کامپوزیت‌های سبک و پیشرفته برای نسل جدید خودروها تخصص دارد. فضای داخلی خودروها با قطعاتی از جنس پلاستیک و پلیمر ساخته می‌شود که عموما با فرایندهایی نظیر قالب‌گیری تزریق تولید می‌شوند.

قطعات داخلی خودرو در معرض تابش مستقیم نور خورشید بوده که اثر پرتو فرابنفش می‌تواند دوام قطعات را کاهش دهد. در حال حاضر، شرکت سی‌پی‌کی انتریورز پروداکتس در حال استفاده از گرافن است تا بتواند قطعات داخلی خود را بهبود دهد. مزیت اصلی گرافن برای استفاده در فضاهای داخلی خودرو، توانایی و مقاومت این ماده در برابر گرما و سرمای شدید است. از این رو، این شرکت قصد دارد تا با استفاده از گرافن برترین تریم‌های داخلی خودرو را در آمریکای شمالی ارائه کند.

به اعتقاد مسئولان این شرکت، استفاده از گرافن موجب می‌شود تا احتمال بروز ترک در قطعات داخلی کاهش یابد.

سی‌پی‌کی انتریورز پروداکتس از فناوری برخوردار است که در آن پلی‌اورتان ترموپلاستیک حاوی گرافن در فرایند قالب‌ریزی استفاده می‌شود. این شرکت در حال ثبت پتنت مربوط به این فناوری است.

مورالی ردی، متخصص این فناوری در بخش تحقیق و توسعه شرکت سی‌پی‌کی انتریورز پروداکتس می‌گوید: «افزودن مقدار کمی گرافن موجب بهبود دوام و عملکرد محصول در دماهای بالا می‌شود.»