از دانشگاه علم و صنعت ایران، تا استارتاپی در کشور آلمان

تجربه هدایت پایان‌نامه به سمت راه‌اندازی یک استارتاپ بین‌المللی، موضوع وبیناری است که توسط فرزاد وصالی، مدیرعامل و بنیانگذار استارتاپ PANTOheaith چهارشنبه ۹ مهر ماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود.

یکی از موضوعات مهم و جذاب در جوامع دانشگاهی و البته فضای کسب‌وکار، چگونگی بهره‌مندی از نتایج تحقیقات دانشگاهی و نوآوری‌ها و ابداعات صورت گرفته توسط محققان، اساتید و دانشجویان است. شاید با خود بگویید که تنها کار دانشگاه، آموزش و اگر کمی مدرن‌تر نگاه کنیم، تحقیق و پژوهش برای توسعه علوم مختلف است. تا چند دهه پیش این‌چنین بود، اما امروزه دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، به این حد بسنده نکرده و تلاش‌های خود برای تجاری‌سازی نوآوری‌های دانشگاهی را آغاز نموده‌اند. نتیجه این تلاش‌ها، در پارادایم جدید «کارآفرینی دانشگاهی» نمود یافته است!

نگاه دقیق‌تر به روند تغییر و تکامل دانشگاه به‌عنوان یکی از اضلاع اصلی اکوسیستم نوآوری، نشان می‌دهد که دانشگاه‌های نوآور، به بحث تجاری‌سازی و ارزش‌افزایی از نوآوری‌ها و ابداعات خود به گونه دیگری نگاه می‌کنند. آن‌ها از تحقیقات بنیادین صرف، به‌سوی مجموعه‌ای متنوع از تحقیقات کاربردی در قالب همکاری‌های صنعت / دانشگاه روی آورده‌اند و در این مسیر، ابزارهایی نظیر صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، به آن‌ها کمک نموده تا بدون ورود مستقیم به بهره‌برداری از فناوری، امکان بهره‌مندی از منافع حاصل از فناوری توسعه‌یافته را داشته باشند.

برای درک بهتر تغییر رویکرد دانشگاه‌ها، کافی است به اخبار و گزارش‌های انتشار یافته از گوشه و کنار جهان و از جمله ایران دقت کنید؛ اخبار دانشگاهی، مملو از همکاری‌های متنوع و گسترده با صنایع، ترغیب دانشجویان و اساتید به فعالیت‌های کارآفرینانه و توسعه فعالیت‌های دفاتر حامی نوآوری و تجاری‌سازی، اعم از دفتر مالکیت فکری، دفتر انتقال فناوری و دفتر تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها است. این امر، به حدی مورد توجه دانشگاه‌ها قرار گرفته که حتی از اصطلاح «دانشگاه‌های نسل سوم» برای توصیف این تغییرات در دانشگاه‌های نوآور استفاده می‌شود.

درست است که دانشگاه‌ها سعی کرده‌اند به‌نحوی در فعالیت‌های کارآفرینانه دخیل شده و در همکاری با صنعت و دولت، مارپیچ سه‌گانه نوآوری را با قدرت به پیش برانند، اما سؤالی که شاید هر عضو دانشگاهی در ذهن داشته باشد، این است که چگونه می‌توان یک ایده دانشگاهی را به بازار عرضه کرد؟ مسیرهای تجاری‌سازی ایده و فناوری در دانشگاه‌ها کدام است و یک فرد آکادمیک، از چه نقطه باید کار خود را آغاز کند؟

برای تجاری‌سازی نوآوری‌های دانشگاهی، روش‌های متفاوتی وجود دارد، از عقد قراردادهای همکاری مشترک با صنعت گرفته تا ثبت پتنت و صدور مجوز بهره‌برداری از آن. در این بین، یکی از مسیرهای جذاب و کارآمد که در چند سال اخیر به‌شدت مورد استقبال جامعه دانشگاهی قرار گرفته است، راه‌اندازی شرکت‌های زایشی توسط محققان دانشگاهی و ورود مستقیم به فعالیت‌های کارآفرینانه است. یک شرکت زایشی یا «Spin Off»، کسب‌وکار نوپایی است که با هدف تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، از سوی یک یا چند تن از اساتید، محققان و دانشجویان تأسیس می‌شود. این شرکت‌های استارتاپی، عموماً بر مبنای یک ایده دانشگاهی که می‌تواند پایان‌نامه تحقیقاتی یکی از بنیان‌گذاران باشد، شکل گرفته و طبیعی است که می‌بایست حداقل‌هایی از پتانسیل‌های تجاری‌سازی و تطابق با بازار تقاضا را در بر داشته باشد.

در ظاهر، به نظر می‌رسد که همه چیز سر جای خود قرار دارد: یک ایده دانشگاهی مورد نیاز بازار، یک تیم کاری متخصص و کاملاً باانگیزه و البته حمایت دانشگاه! با این حال، چالش‌های پرشماری بر سر راه استارتاپ‌های دانشگاهی قرار دارد که شاید عمده‌ترین دلیل آن‌ها، عدم آشنایی بنیان‌گذاران با فضای کسب‌وکار و الزامات خاص آن است. آن‌ها با محیط آزمایشگاه و فضای تحقیقاتی خو گرفته‌اند و در طرف مقابل، تجربه‌ای در جذب سرمایه، تیم‌سازی، بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار ندارند. به بیان بهتر، تنها بخشی که یک تیم کاری دانشگاهی می‌تواند به خوبی از عهده‌اش برآید، توسعه فنی ایده است که آن هم به دلیل تخصص و دانش قابل‌ملاحظه و اشراف به موضوع طی سال‌ها تحقیق و پژوهش به دست آمده است. از این منظر، موفقیت یک شرکت زایشی، نمی‌تواند به این سادگی‌ها صورت گیرد.

نظر به اهمیت مسئله، در وبینار یازدهم کاریز که در قالب کاریز تجربه برگزار می‌شود، راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا مبتنی بر یک ایده دانشگاهی، از زبان بنیا‌ن‌گذار آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این وبینار که با عنوان «تجربه هدایت پایان‌نامه به سمت راه‌اندازی یک استارتاپ بین‌المللی» برگزار خواهد شد، مسیر رشد و توسعه استارتاپ «Pantohealth»، از زبان دکتر فرزاد وصالی، مدیرعامل و بنیان‌گذار آن بیان می‌شود. از آنجا که این استارتاپ در فضای بین‌المللی به فعالیت مشغول است، درکی بهتر از فضای کسب‌وکارهای نوپای دانشگاهی، به‌ویژه در بازارهای بین‌المللی فراهم می‌سازد.

اگر دانشجو، عضو هیئت‌علمی یا یک محقق دانشگاهی هستید، اگر به کارآفرینی علاقه دارید، اگر در خلال تحقیقات دانشگاهی خود، ایده‌ای جدید در ذهنتان شکل گرفته و فکر می‌کنید که حرف تازه‌ای در بازار تقاضا خواهید داشت، در این وبینار حضور یافته و چگونگی حضور در بازارهای بین‌المللی و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های یک استارتاپ زایشی دانشگاهی را دریابید.

برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.