استارتاپ مصری لباس‌های نانویی محافظ برای بیمارستان تولید می‌کند

یک استارتاپ مصری که با استفاده از فناوری‌ نانو منسوجات آبگریز تولید می‌کند به‌تازگی لباس‌های محافظ با قابلیت شستشوی مجدد تولید و به بیمارستان‌های قاهره تحویل داده است. این شرکت ماسک نانو نیز تولید و عرضه کرده است.

شرکت سیگما ‌فیت (Sigma Fit) که در شهر قاهره مستقر است در حال فروش لباس و ماسک به بیمارستان‌ها و کارخانه‌های با پرسنل بالا است. محصولات این شرکت با استفاده از فناوری ‌نانو از ویژگی آبگریزی برخوردار شده ‌است که این به محصولات اجازه می‌دهد بدون شستشو برای چندین هفته به شکل استفاده روزانه به‌کار گرفته شوند.

این شرکت اوایل سال جاری میلادی در نمایشگاه محصولات جهانی لاس‌وگاس مورد تحسین بین‌المللی قرار گرفت، شرکتی که در تولید پارچه‌های آبگریز تخصص دارد.

به‌طور معمول، این شرکت‌ فناوری آبگریز را برای تولید لباس‌های ورزشی به کار می‌برد، لباس‌هایی که بی‌نیاز از شستشو بتوان هفته‌ها از آن‌ها به‌صورت روزانه استفاده کرد.

اما پس از شیوع ویروس کرونا، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، عمر المنایار راهبرد تولید لباس محافظ با این فناوری را در دستور کار خود قرار داد.

این لباس بیشتر محافظت در برابر ویروس را تا ۳۰ بار شستشو حفظ می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد تا این لباس‌ها را دوباره استفاده کنند. این شرکت در حدود ده‌ هزار لباس را به بیمارستان‌های مصر تحویل داده است.

المنایار ۲۹ ساله، این شرکت را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرده است. وی می‌گوید: «این لباس‌ها جایگزین لوازم یکبار مصرف شده ‌است که گران‌تر بوده و محافظت کمتری ایجاد می‌کنند و در عین حال با محیط‌‌زیست سازگار نیستند.»

وی می‌افزاید: «این لباس‌ها با کمک فناوری ‌نانو در حالی‌که نفوذ‌پذیری آن‌ها کمتر از یک میکرون بوده می‌توانند مایعات را دفع کنند؛ بنابراین، ویروس نمی‌تواند به داخل آن نفوذ کند. ما آزمایش‌های زیادی انجام دادیم و از دولت گواهی‌نامه‌های مربوط را دریافت کرده‌ایم.»

المنایار می‌گوید: «لباس‌های محافظتی یک‌بار مصرف ۵۰ پوند مصر (۳٫۱۰ دلار) قیمت دارند در حالی‌که لباس‌های قابل استفاده مجدد ۲۵۰ پوند هزینه داشته و درصورت استریل کردن با الکل ۳۰ بار قابل استفاده هستند.

سیگما فیت ماسک‌هایی را نیز به بازار عرضه کرده است که در آن‌ها از فناوری ‌نانو استفاده شده ‌است.