انجام فاز سوم کارآزمایی بالینی نانوواکسن ضدکرونا در بریتانیا

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده نانوواکسن ضدکرونا، در حال شروع فاز سوم کارآزمایی بالینی روی این واکسن در بریتانیا است. بریتانیا پیش از این، از پیش خرید ۶۰ میلیون دوز این واکسن خبر داده بود.

شرکت نواواکس (Novavax) از شروع فاز سوم کارآزمایی بالینی روی واکسن کووید ۱۹ در بریتانیا خبر داد. این شرکت قرار است این واکسن را روی ده هزار فرد بزرگسال آزمایش کند.

شرکت نواواکس یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده واکسن ضدکرونا است که در مراحل آخر آزمایش روی این واکسن است. این شرکت نسبت به شرکت‌های دارویی رقیب نظیر فایزر و استرازنکا کوچکتر است. نواواکس از فناوری نانوذرات پروتئینی نوترکیبی استفاده می‌کند به این امید که دو دوز از واکسن بتواندکارایی و اثربخشی و همچنین ایمنی را در داوطلبان ایجاد کند. در این آزمایش که در بریتانیا انجام می‌شود، دوز کمتری استفاده شده ‌است.

نواواکس از سلول‌های حشرات برای رشد بخش‌های سنتز شده پروتئین ویروس کرونا استفاده کرده است در حالی‌که از یک کمکی نیز برای تولید آنتی‌بادی خنثی‌کننده کرونا در بدن استفاده می‌کند.

این شرکت که سفارش‌های اولیه‌ای نیز برای واکسن ضدکرونا دریافت کرده است، یک آزمایش هدفمند روی ۳۰ هزار داوطلب در آمریکا انجام داده است. دولت فدرال پیش از این ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را پیش‌خرید کرده است، بریتانیا نیز برای پیش‌خرید از این شرکت، اقداماتی انجام داده است و به‌تازگی توافق‌نامه‌ای برای خرید ۶۰ میلیون دوز از این واکسن با نواواکس امضا کرده است.

برخی رقبای شرکت نواواکس اقدام به انتشار جزئیات مربوط به کارآزمایی بالینی خود کرده‌اند، این شرکت نیز برای کارآزمایی بریتانیا چنین کاری را به زودی خواهد کرد. البته برخی جزئیات در حال حاضر منتشر شده که از جمله می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان بالای ۶۵ سال سن دارند و همچین برنامه‌‌ای توسط نواواکس در دست اجرا است که براساس آن داوطلبان براساس تحت تاثیر بودن از کووید ۱۹ اولویت‌بندی شوند.

مسئولان شرکت نواواکس خوش‌بین هستند که فاز سوم کارآزمایی بالینی در این کشور به‌سرعت انجام و نتایج آن منتشر شود.