استفاده صنعتی از لایه‌نشانی اتمی برای بهبود عملکرد LED

نتایج ارائه شده توسط شرکت پیکوسان نشان می‌دهد که استفاده از فناوری لایه‌نشانی اتمی این شرکت به بهبود عملکرد LEDها کمک شایانی کرده است. این فناوری در یکی از دانشگاه‌های تایوان مورد بررسی قرار گرفته است.

شرکت پیکوسان (Picosun) که در توسعه فناوری لایه‌نشانی اتمی (ALD) فعالیت دارد، از نتایج خوب استفاده از ALD این شرکت برای تولید LEDهای با عملکرد بالا خبر داد.

با استفاده از فیلم‌های لایه‌نازک و به‌کارگیری دستگاه ALD شرکت پیکوسان در سایت مشتری، این شرکت موفق به بهبود قابل توجه در طول عمر و عملکرد LEDهای UVC شده ‌است. این کار برای دانشگاه ملی چیائو تونگ تایوان انجام شده ‌است. این فناوری می‌تواند جایگزین روش مهر و موم کردن گران‌قیمت رایج در صنعت LED شود و در نتیجه هزینه نهایی محصول را کاهش دهد.

هائو چونگ‌کو از دانشگاه چیائو تونگ می‌گوید: «ما سال‌هاست که با موفقیت زیاد از فناوری ALD شرکت پیکوسان استفاده کرده‌ایم. تجهیزات ALD این شرکت به ما کمک می‌کند تا فیلم‌های لایه نازک با کیفیت بالا ایجاد کنیم تا در تحقیقات LED از آن استفاده کرده و به موفقیت‌هایی برسیم. شرکت پیکوسان در تایوان حضور دارد تا پاسخگوی نیاز ما باشد و ما از پاسخ سریع آن‌ها استقبال می‌کنیم. در این فاز، زمانی‌که نتایج تحقیق و توسعه به سطح تولیدات صنعتی می‌رسد، مقیاس‌پذیری فناوری ALD شرکت پیکوسان مزیتی بزرگ محسوب می‌شود.»

به‌منظور دستیابی به بیشینه خروجی نور و طول عمر بالا در LEDها، تراشه‌های LED برای از بین بردن جریان‌های مزاحم ناشی از نقص ساختاری به انفعال سطحی نیاز دارند. همچنین پوشش مانع، معمولا مورد نیاز است چرا که مواد LED به رطوبت حساس هستند. ALD روشی ایده‌آل برای تولید هر دو لایه انعطاف‌پذیر و فیلم‌های مانع است. این روش تنها روشی است که می‌تواند برای LED‌های کوچک در مقیاس میکرومتر برای تولید فیلم‌های با کیفیت استفاده شود. فیلم‌های ALD بسیار نازک و بدون حفره هستند، این فیلم‌ها نور LED را سرکوب نکرده و از محافظت قابل اطمینانی در برابر شرایط محیطی برخوردار هستند. ALD تنها روشی است که قادر به تولید فیلم‌های با کیفیت بالا و مقیاس کوچک برای تولید LED است.

تابش UVC با طول موج کوتاه برای از بین بردن ویروس و باکتری مناسب است؛ بنابراین، در شرایط شیوع ویروس کرونا این فناوری بسیار کاربردی است.